• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی

نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

  • کد خبر : 21012
  • 11 آذر 1400 - 13:54
نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است
طلوع سیاست / علی عرب‌نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت (۸ تا ۱۴ آذر) افزود: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند و از نظر معلولان ذهنی و شنوایی رتبه‌های اول را کشور داریم.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست وی درباره علت‌شناسی معلولیت‌ها در خراسان جنوبی براساس بررسی‌های انجام شده گفت: ۸۰ درصد معلولیت‌ها در این استان علت ژنتیکی دارد و ۲۰ درصد براثر عوامل طبیعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت را نسبت به درصد جمعیت دارند افزود: در خراسان جنوبی ۳۵ مرکز روزانه و ۲۰ مرکز شبانه‌روزی معلولان داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۵۷۰ نفر در استان پشت نوبت دریافت مستمری سازمان بهزیستی هستند و از سال ۱۳۹۷ سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت‌نام دریافت مستمری از سازمان بهزیستی بسته شده و در این خصوص با سازمان مرکزی هم مکاتبه و از طریق نمایندگان مجلس هم موضوع را پیگیری کردیم اما این مشکل هنوز رفع نشده است.

عرب‌نژاد گفت: حق معلولان بیشتر از این است و سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبار نمی‌تواند همه خواسته‌های آنان را تامین کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۴۴ مستمری‌بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت‌گیرنده از بهزیستی در استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در مورد تجهیزات توان‌پزشکی، معلولان تقاضا زیادی دارند که اعتبارات استان جوابگو رفع تمامی نیازهای معلولان نیست اما در راستای وظیفه خودمان منتظر اعتبارات دولتی نماندیم و از موسسات، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین درخصوص سبدهای غذایی، تجهیزات توانبخشی و پوشاک کمک‌های خوبی را جذب کردیم.

وی افزود: در یک ماه گذشته ۲۵۰ بسته پوشاک، ۶۰ راس گوسفند و کمک‌های نقدی دیگری را از بخش خصوصی، موسسات و خیرین تامین کردیم و تلاش‌ها برای جذب کمک خیرین ادمه دارد.

عرب‌نژاد گفت: اخیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قول تامین ۱۰۰ ویلچر را برای جامعه هدف بهزیستی داده که تاکنون ۸۲ ویلچر تامین شده و به‌زودی توزیع خواهد شد همچنین ۵۰ عدد ویلچر از طرف موسسه آبشار عاطفه‌ها به مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان اهدا شده است.

وی افزود: سال گذشته استانداری خراسان جنوبی در ۲ مرحله سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به مجموعه بهزیستی استان کمک کرد و این اعتبار بیشتر صرف مددجویان مراکز شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری ۵۷۷ نفر از معلولان از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده کردند و در این خصوص ۲ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال به آنها خدمات ارائه شده است.

وی گفت: به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم همه خدمات توانبخشی را به جامعه هدف ارائه دهیم و هزینه بخشی از درمان را پرداخت می‌کنیم.

عرب‌نژاد افزود: در سال جاری به ۴۸۷ معلول به ارزش یک میلیارد و ۷۳۱ میلیون ریال هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شد و ۱۱۲ نفر از توانخواهان تحت نظارت بهزیستی با پرداخت سرانه ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مشغول به فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه امسال کمک هزینه کاشت حلزون برای سه نفر از ناشنوایان به مبلغ ۶ میلیون تومان پرداخت شد گفت: از ابتدای سال جاری هزار و ۵۰۹ وسیله کمک توانبخشی و هزار و ۹۹۹ وسیله بهداشتی را توزیع کردیم همچنین به ۴۱۸ نفر هزینه خرید وسایل توانبخشی و بهداشتی پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه شهریه دانشجویان معلول رایگان است اضافه کرد: در حال حاضر حق پرستاری ماهانه ۱۰ میلیون ریال است که به معلولان شدید و خیلی شدید پرداخت می‌شود و از ابتدای سال جاری حق پرستاری برای ۳۵۰ معلول را واریز کردیم.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در مجموعه بهزیستی استان از ابتدای سال جاری گفت: امسال تعهد اشتغال این اداره کل، ۴۸۰ نفر بوده که تاکنون برای ۳۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن باید معلولان هم در سامانه ثبت‌نام کنند افزود: از سال ۹۱ تاکنون سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی برای معلولان استان ساخته‌ایم که تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تحویل شده است.

عرب‌نژاد گفت: هدف از برنامه‌های هفته جهانی معلولان معرفی توانمندی‌ها و بررسی چالش‌های پیش روی آنان است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در هفته جهانی معلولان مراسم متعددی در استان برای معلولان برگزار خواهد شد که این فرصت خوبی برای نشان‌دادن توانمندی‌ها و شناساندن حقوق معلولان به جامعه است و از جهتی راهی برای حساس‌سازی افراد جامعه نسبت‌ به دغدغه داشتن برای کمک به حل بخشی از مشکلات معلولان است.

جمیله رضازاده افزود: در این هفته جشنواره فرهنگی و ورزشی معلولان شامل مسابقات ویلچررانی و دارت برگزار می‌شود و نمایشگاه دستاوردهای معلولان در سراسر استان برپا خواهد شد که در بیرجند نیز این نمایشگاه در میدان سوم مدرس از فردا راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: سرکشی به منازل مددجوهای زیر پوشش بهزیستی از دیگر مواردی است که در این هفته انجام می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: صندوق‌های خرد و خانگی در همه شهرستان‌ها راه‌اندازی شد و اکنون ۱۷۲ نفر عضو این صندوق هستند که افراد می‌توانند تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه را دریافت کنند و هر فردی که بیش‌ از ۵۰ درصد این اقساط را پرداخت کند مجدد می‌تواند تسهیلات جدید دریافت کند.

وی گفت: کمک هزینه معیشت برای معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل هستند و در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند، باید طبق قانون کار پرداخت شود اما به دلیل کمبود اعتبارات دولت به‌ازای هر فرد تنها ۱۶۰ هزار تومان به جز یارانه معیشتی این افراد پرداخت می‌کند.

رضازاده افزود: سند ملی سالمندان از کشور به استان‌ها ابلاغ‌ شده و اولین کمیته این سند چند روز قبل در استان برگزار شد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل بهزیستی خراسان‌جنوبی هم گفت: از سه هزار و ۱۰۰ واحد در حال ‌احداث مسکن برای معلولان استان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تکمیل و تحویل‌ شده و بقیه در حال ساخت است.

حسن رحیمی افزود: همه معلولان جامعه هدف بهزیستی باید برای ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند و معلولان بالای ۲۰ سال مجرد مثل متاهل‌ها دیده می‌شوند که شرایط برخورداری مسکن را دارند لذا می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند و چنانچه به بهزیستی بخواهد وام و تسهیلاتی درخصوص مسکن مددجویان خود بدهد تنها از این طریق خواهد بود.

وی عنوان کرد: اشتغال و به‌کارگیری معلولان توسط نهادهای خیریه و شرکت‌های خصوصی از کارهای خداپسندانه‌ای است که باید ترویج پیدا کند.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل بهزیستی خراسان‌ جنوبی گفت: سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های خصوصی مطابق قانون سه درصد پرسنل خود را باید از معلولان تامین کنند و در همین راستا مشوق‌های بیمه‌ای و تسهیلاتی دیده شده‌ است که چنانچه فرد معلول بخواهد شغلی را ایجاد کند، تسهیلات ۱۰۰ میلیون‌ تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله به او تعلق می‌گیرد.

وی افزود: چنانچه کارفرما بخواهد شخصی را به کار گیرد تسهیلات ۱۰۰ میلیون‌ تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله تعلق می‌گیرد و علاوه ‌بر این بیمه شخص نیز سهم بیمه کارفرما را بهزیستی پرداخت می‌کند.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند هم در این نشست گفت: بیش از ۴۰۰ معلول و سالمند در این موسسه توانبخشی سرپرستی می‌شوند و این مرکز چهار بخش خدمات روزانه، خواهران، برادران و سالمندان با ۴۵ نیرو دارد.

حامد عرب‌زاده افزود: در شرایط ویروس کرونا، موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) توانست با قرنطینه و نگهداری درست، از سالمندان و معلولان پرستاری کند و تنها ۲۸ سالمند و ۸۳ معلول گرفتار  کرونا شدند که از این تعداد متاسفانه هفت سالمند فوت کردند و مابقی درمان شدند.

وی بیان کرد: پروژه آب‌درمانی موسسه را با همراهی سازمان بهزیستی در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد و کار درمانی به‌صورت همه‌ روزه در این مرکز انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند گفت: از خیرین تقاضا داریم در زمینه آذوقه و مواد غذایی، نان، میوه و سایر خدمات این مرکز را یاری کنند و نیازمند حمایت خیرین و همراهی آنها هستیم.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=21012
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها