• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

5

هشدار درباره افزایش «سل» در ایران و جهان/سل علائمی شبیه کرونا دارد

  • کد خبر : 6117
  • 24 مهر 1400 - 10:36
هشدار درباره افزایش «سل» در ایران و جهان/سل علائمی شبیه کرونا دارد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت امروز در سالروز ملی مبارزه با بیماری سل در کشور، در نشست خبری با اشاره به تاریخچه سیر بیماری سل در ایران و جهان اظهار داشت:‌در یک فاصله ۱۰ ساله تا سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت امروز در سالروز ملی مبارزه با بیماری سل در کشور، در نشست خبری با اشاره به تاریخچه سیر بیماری سل در ایران و جهان اظهار داشت:‌در یک فاصله ۱۰ ساله تا سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش چشمگیر بیماری سل بودیم در برخی کشورها که با این بیماری مشکل جدی داشتند از پس آن برآمده و موفقیت‌های زیادی داشتند اما در زمینه بیماریابی تشخیص سل و درمان آن اقداماتی صورت گرفت و بارقه امید وجود داشت تا درباره حذف بیماری سل تا سال ۲۰۵۰ صحبت شود.

وی اضافه کرد: این موارد نشان‌دهنده این بود که سل مورد توجه قرار گرفته اما حقیقت این است که بعد از سال ۲۰۱۹ و اکنون که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم با توجه به شیوع پاندمی کرونا در جهان شاهد افزایش ابتلا به بیماری سل هستیم؛ ضمن اینکه در کنار آن شاهد کاهش تشخیص این بیماری و افزایش مرگ و میر ناشی از آن هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت متذکر شد: دانشمندان عقیده دارند دلیل اصلی افزایش مرگ و میر در بیماری سل پاندمی کووید۱۹ است؛چرا که کرونا از نظر بالینی مشابهات قابل توجهی با سل دارد.

وی یادآور شد: اکنون در تمام دنیا حتی پزشکان نیز توجه‌شان به سمت بیماری کرونا معطوف است و هر کس که با علائم تنفسی حاد مراجعه می‌کند اولین تشخیص آن کووید ـ ۱۹ است مگر خلاف آن ثابت شود. این باعث شده توجه به بیماری سل کاهش پیدا کند اما این موضوع کار دست ما می‌دهد.

گویا با اشاره به موارد دیگری که باعث عدم مراجعه بیماران مبتلا به سل به مراکز درمانی می‌شود خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مردم در این خصوص به پزشکان کم مراجعه می‌کنند؛ در نتیجه باعث شده بیماری سل دیر تشخیص داده شود؛ ضمن اینکه اطلاعات ما نشان می‌دهد موارد دیرتر تشخیص داده شده بیماری سل در جهان و ایران افزایش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به سرعت انتقال بیماری سل به افراد، افزود: فردی که مبتلا به سل است بدون اینکه اطلاع داشته باشد دیگران را نیز در جامعه آلوده می‌کند؛ البته این وضعیت محدود به بیماری سل نیست بلکه بقیه بیماری‌های مزمنی که می‌تواند به موقع تشخیص داده شود تحت تأثیر کووید ـ ۱۹ قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:باید سرمایه‌گذاری جدی روی این بیماری صورت گیرد؛ البته منظور ما فقط سرمایه‌گذاری مالی نیست بلکه سرمایه‌گذاری در تأمین نیروی انسانی برای کنترل این بیماری‌ها مورد نظر است؛ به ویژه در سیستم بهداشتی که بار اصلی شناسایی این بیماری‌ها را بر عهده دارند.

گویا ابراز داشت: سرمایه‌گذاری در روش‌های جدید تشخیصی و موارد روش‌های درمانی جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد و باید در برنامه کنترل بیماری سل در کشور تجدیدنظر جدی داشته باشیم و راه‌هایی پیدا کنیم تا آسیبی که از کووید ـ ۱۹ به بیماران سل وارد شده را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به وضعیت مبتلایان به سل در ایران، بیان داشت: در سال گذشته ۵۶۶۶ مبتلا به سل در کشور شناسایی شد؛ ضمن اینکه زابل در استان سیستان و بلوچستان  استان گلستان بیشتری مبتلایان به سل را دارند.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=6117
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.