• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

پرداختی مردم برای دارو زیر چتر بیمه ثابت ماند

  • کد خبر : 27870
  • 28 تیر 1401 - 9:00
پرداختی مردم برای دارو زیر چتر بیمه ثابت ماند

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست   روز شنبه،‌ «آرمان امروز» در گزارشی با عنوان: «گرانی دارو  درد بی درمان دردمندان» منتشر کرد که روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، پاسخ این گزارش را داد.در سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی به دارو اگرچه تا حدی موجب جلوگیری از افزایش شدید قیمت دارو شده بود،  اما […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

 

روز شنبه،‌ «آرمان امروز» در گزارشی با عنوان: «گرانی دارو  درد بی درمان دردمندان» منتشر کرد که روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، پاسخ این گزارش را داد.
در سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی به دارو اگرچه تا حدی موجب جلوگیری از افزایش شدید قیمت دارو شده بود،  اما به تدریج با افزایش اختلاف نرخ ارز ترجیحی با نرخ آزاد، نظام دارویی را با چالش‌های متعددی رو به رو  کرد.
تشدید کمبودهای دارویی در بازار و کاهش ذخایر راهبردی دارو به کمتر از ۶ ماه یکی از چالش های جدی  ارز دولتی بود که به دنبال فرآیند پیچیده و طولانی تخصیص و تأمین  بانکی و عدم تخصیص ارز به مقدار و با کیفیت مناسب، نیاز شرکت ها برای واردات مواد اولیه با یک نوع ارز خاص یا بی‌پاسخ می‌ماند و یا با  ارز دیگری جایگزین می شد؛ این امر باعث می شدکه شرکت ها به مدت طولانی در صف انتظار قرار گرفته و منجر به عدم تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز تولید و ایجاد کسری در بازار شود.

سوء استفاده گسترده از ارز ترجیحی و ایجاد رانت
از طرفی افزایش قاچاق معکوس و کاهش ۷۵درصدی در صادرات رسمی دارو  از پیامدهای دیگر ارز ترجیحی بود که به دلیل افزایش شکاف نرخ بازار با نرخ دولتی، شتاب دوچندانی گرفت؛  به گونه ای که بر اساس برآوردهای مبتنی بر حجم کشفیات پلیس، میزان قاچاق معکوس دارو تنها در سال ۱۳۹۸ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود.
علاوه بر این، بیش اظهاری برخی شرکت ها در ارزش دارو و مواد اولیه وارداتی در این حوزه تخلف ۷ هزار میلیارد تومانی را به دنبال داشت.

ارز ترجیحی صنعت دارو  را در مرز هشدار قرار داد
یکی دیگر از معضلات بزرگی که حوزه دارو را به شدت درگیر کرده بود، افزایش هزینه های سربار صنعت و به صرفه نبودن تولید بود که در صورت ادامه این روند زمینه افزایش شدید کمبودهای دارویی حتی در ساده ترین داروهای مصرفی را به دنبال داشت که چاره اندیشی برای تجدید نظر در قیمت ها را اجتناب ناپذیر می کرد.
در چنین شرایطی و با وجود  معضلات پیشرونده ارز ترجیحی و مشکلات صنعت؛ دولت طرح جامع  «دارویاری» را در مسیر قانون مصوب مجلس با همکاری بیمه‌های پایه و سازمان برنامه و بودجه تدوین و اجرایی کرد، تا یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص یابد و صنعت و بیماران از چالش های آتی متضرر نشوند.

افزایش قیمت دارو متوجه بیماران نیست
براین اساس با اجرای این طرح، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران فارغ از سطح درآمد آنها، بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه دارو، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت های بیمه‌ای نبوده اند، کاهش کمبودهای دارویی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج عملیاتی می‌شود.
نکته بسیار مهم این است که این تغییر قیمت برای دولت و بیمه‌ها اعمال شده و متوجه بیمار نخواهد بود، در نتیجه درصورت مراجعه بیمار با  نسخه پزشک میزان پرداختی نسبت به قبل تغییر نمی‌کند. درواقع در این طرح قیمت داروها افزایش می یابد ولی سازوکار حمایتی به گونه‌ای طراحی شده است که این افزایش قیمت تماما توسط بیمه‌ها پوشش داده می شود. وضعیت پرداخت از جیب مردم در داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، تماما توسط بیمه‌ها جبران خواهد شد. همچنین برای اولین بار مبنای پوشش بیمه که تا پیش از این حداقل قیمت دارو در بازار بود، به قیمتی که بیشترین سهم  بازار را دارد تغییر یافته است. در نتیجه پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی بوده است. به عنوان مثال در داروی تراستوزومب، یا در داروی کپسیتابین که برای بیماران شیمی درمانی استفاده می شوند پرداختی بیمار به صورت قابل توجهی نسبت به قبل کاهش یافته  و در بقیه داروها پرداختی بیمار ثابت مانده است.

پوشش بیمه‌ای ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف
علاوه بر این، در حوزه داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند، نیز برای ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف، پوشش بیمه‌ای به گونه ای تعیین شد که پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد.
درمورد داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد(OTC) هم با توجه به اینکه ارز دولتی به این داروها تخصیص داده نمی‌شود، بنابراین افزایش قیمتی نخواهند داشت. براین اساس تعداد ۱۱۹ قلم از این داروها که مصرف بیش تری دارند، با تایید شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها با ارائه نسخه پزشک و در مسیر بیمه‌ای، کاهش می یابد.
در این مسیر نظر به اینکه یارانه دارو از مسیر بیمه‌ها به مردم تخصیص می یابد، بیمه شدن همه مردم یکی از اصول اولیه اجرای این طرح است، ۶ هزار میلیارد تومان به منظور پوشش بیمه افراد فاقد بیمه اختصاص داده شد و  سه دهک اول جامعه (بالغ بر ۶ میلیون نفر) به صورت فعالانه و رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفته‌اند افراد سایر دهک‌ها می توانند به منظور قرار گرفتن تحت پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی جهت افراد فاقد بیمه یا مجهول الهویه نیز برقرار است.
براین اساس به مردم اطمینان خاطر داده می‌شود با پیش بینی تمامی جوانب اجرای این طرح، میزان پرداختی از جیب مردم از مسیر نسخه پزشک افزایش پیدا نکند.

 

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=27870
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها