• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

کانال انتقال آب به تالاب بین‌المللی قوری‌گول لایروبی شد

  • کد خبر : 14357
  • 18 آبان 1400 - 12:27
کانال انتقال آب به تالاب بین‌المللی قوری‌گول لایروبی شد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست حامد دینی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتقال حقابه تالاب بین المللی قوری گول از رودخانه «صبرچای» از ۱۵ آبان هر سال شروع می شود، گفت: این روال امسال نیز در موعد مقرر انجام شد، اما کانال انتقال آب نیاز به لایروبی داشت. […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

حامد دینی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتقال حقابه تالاب بین المللی قوری گول از رودخانه «صبرچای» از ۱۵ آبان هر سال شروع می شود، گفت: این روال امسال نیز در موعد مقرر انجام شد، اما کانال انتقال آب نیاز به لایروبی داشت.

وی با بیان اینکه مسیر کانال انتقال آب به تالاب توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی لایروبی شده است، افزود: امیدواریم ظرف چند روز آینده شاهد ورود آب به بستر تالاب قوری گول باشیم.

وی همکاری اداره حفاظت محیط زیست بستان آباد برای تسویه بدهی میرآب ها و عقد قرار داد با میرآب کانال انتقال آب رودخانه صبر چای را باعث تداوم انتقال آب به قوری گول عنوان کرد و گفت: مشکل کمبود آب در بالا دست برای تالاب وجود ندارد.

تالاب بین المللی قوری گول به عنوان یکی از تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر و منطقه شکار ممنوع، در روزهای اخیر به دلیل عدم ورود آب به بستر آن با تهدید خشکی کامل مواجه بود. 

بروز این پدیده نگرانی تشکل های دوستدار محیط زیست و مردم منطقه را موجب شد، به گونه ای که دادستانی مرکز آذربایجان شرقی به موضوع ورود کرد.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی قوری‌گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و  ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌ و منابع تأمین‌کنندهٔ آب آن از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی «قوری گول»، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر بوده و به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

بیشتر زیبایی های اطرف این تالاب بین المللی، از آبی است که در تالاب جمع می شود و کم آب شدن و افت تراز آن، زنگ خطر نابودی این پهنه آبی را به صدا درآورده و هر گونه تعلل در احیای آن، به مرگ این زیبایی ها و خطرات و تهدیدات متعدد زیست محیطی منجر خواهد شد.

بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی شامل بومادران و شنگ و گل گندم و آلبالوی وحشی و زنبق کوهی و شیرین بیان و نسترن، گیاهان آبزی تالاب شامل نی و لوئی و عدسک آبی، گیاهان غوطه ور در آب شامل بارهنگ آبی و آلاله آبزی و قوشاب شانه‌ای، انواع جلبک و فیتوپلانکتون در این تالاب شناسایی شده است که با خشکیدن و کم آب شدن دریاچه، این گونه های گیاهی به همراه گونه های جانوری به خطر می افتند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=14357
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها