• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

کرونا دوباره جان گرفت/ نگذاریم کووید ۱۹ دوباره مانند بمب ساعتی منفجر شود

  • کد خبر : 27923
  • 31 تیر 1401 - 5:16
کرونا دوباره جان گرفت/ نگذاریم کووید ۱۹ دوباره مانند بمب ساعتی منفجر شود

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، از روزی که برای اولین بار پس از ۸۲۱ روز کرونا صفر شد، همه به این امید؛ زندگی با کرونا را عادی دانستیم، واکسیناسیون با وجود تاکید جدی مسئولان جدی گرفته نشد، بخش اعظمی از مردم هنوز برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند، […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، از روزی که برای اولین بار پس از ۸۲۱ روز کرونا صفر شد، همه به این امید؛ زندگی با کرونا را عادی دانستیم، واکسیناسیون با وجود تاکید جدی مسئولان جدی گرفته نشد، بخش اعظمی از مردم هنوز برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند، سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هزاران مورد دیگر باعث شد که ایران وارد موج هفتم کرونا شود و امروز دوباره کرونا رنگ وضعیت شهرهای کشور را از آبی و زرد به نارنجی و قرمز تغییر داده است.  

به نوعی کرونا چنان برای مردم عادی شده بود که ۱۴ میلیون نفر که از آنها به بمب ساعتی یاد می‌شود آن را جدی نگرفتند و دوباره کرونا به واسطه واکسینه نشدن این افراد دوباره جان گرفت و این روزها دوباره مرگ کرونا دو رقمی و ابتلا به این ویروس در ایران نیز چهار رقمی شده است، در ماه خرداد حتی روزی برای دو رقمی شدن آمار ابتلا به کرونا را هم شاهد بودیم اما دیگر این روزهای بدون مرگ کرونایی و آمار پایین ابتلا تکرار نخواهد شد مرگ اینکه مردم آن را جدی بگیرند.

اکنون ۱۴ میلیون نفر حتی یک دز واکسن را تزریق نکرده‌اند، حدود هفت میلیون نفر دز دوم و ۲۹ میلیون نفر دیگر دز سوم را هنوز تزریق نکرده‌اند، این آمارها به عنوان بمب ساعتی تلقی می‌شود

مهمترین مساله‌ای که این روزها از سوی مسئولان برای کاهش آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا تاکید می‌شود مساله واکسیناسیون سراسری است، زیر اکنون ۱۴ میلیون نفر حتی یک دز واکسن را تزریق نکرده‌اند، حدود هفت میلیون نفر دز دوم و ۲۹ میلیون نفر دز سوم را هنوز تزریق نکرده‌اند، این آمارها به عنوان بمب ساعتی تلقی می‌شود که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد. این روزها شاید انفجاری خفیفی از این بمب‌ها را شاهد هستیم و نباید بگذاریم شعله آن شعله‌ورتر شود چون ممکن است جان همه را به خطر بیندازد.

شعله‌ای که امروز به واسطه واکسینه نشدن افراد در ویروس کرونا روشن شده است، شاید تا ماه‌ها شعله‌ور باشد اما باید این مساله را به گونه‌ای مدیریت کنیم که دیگر شاهد افزایش آمار کرونا در بخش مرگ یا بستری نباشیم، هرچه که این آمار روند افزایشی داشته باشد، گریبان همه ما را می‌گیرد و دیگر به روزهای خوش بدون کرونا هم نخواهیم رسید و یا شاید اگر برنامه‌ای برای آن داشته باشیم، مدت‌ها و ممکن است سال‌ها دوباره طول بکشد که زندگی پساکرونایی را شاهد باشیم.

وارد موج هفتم شدیم

این خبری بود که شاید هیچ وقت دوست نداشتیم بشنویم، اما این روزها خبرها از ورود ایران به موج هفتم به گوش می‌رسد، موجی که شاید شدیدتر از دلتا نباشد و مرگ‌های چهار رقمی را به همراه نداشته باشد اما ممکن است مرگ را به سه رقمی هم برساند، دلیل اصلی این موضوع ورود زیر شاخه جدیدی از واریانت امیکرون به نام ۵.BA  است که در ایران هم شناسایی شده است.

اما همه چیز به ما بستگی دارد اگر تعداد افرادی که هنوز برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند واکسینه شوند و مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک اقدام کنند دیگر شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور هم نخواهیم شد؛ تا امروز، ۱۵ شهر در وضعیت قرمز، ۳۵ شهر نارنجی، ۲۰۸ شهر زرد و ۱۹۰ شهر زرد کرونایی قرار دارد که ممکن است آمارها روز به روز افزایشی شود و شهرهای قرمز و نارنجی هم روند صعودی داشته باشد.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته است به گونه‌ای که در هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱ موارد بستری به ۱۴۷۱ مورد رسیده است که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد ثبت شده است.

این آمارها جای نگرانی دارد چون زمانی که موج هفتم کرونا شروع شده است و هنوز به فصل پاییز و زمستان که موجی از آنفلوانزا را هم در کشور شاهد خواهیم بود، وارد نشده‌ایم ممکن است مرگ‌ها روند افزایشی داشته باشد و حتی آمار بستری‌ها هم با روند صعودی که پیش می‌گیرد تا پنج رقمی هم برود و دوباره روزهای سیاه کرونا را شاهد باشیم.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز معتقد است: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، استفاده از ماسک در همه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در شهرهای قرمز و نارنجی ضروری است.

کرونا دوباره جان گرفت/ نگذاریم کووید ۱۹ دوباره مانند بمب ساعتی منفجر شود

مردم در موج هفتم کرونا ما را یاری کنند

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشور می‌گوید: ایران وارد موج هفتم کرونا شده است، بنابراین مردم با مراجعه به مراکز واکسیناسیون به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم موج هفتم  را با مدیریت مناسب کنترل کنیم، البته تعداد واکسن‌های روزانه تزریق شده کرونا بالاست و جای نگرانی نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اکنون همه مراکز درمانی کشور به صورت آماده‌باش برای مقابله با موج هفتم کرونا هستند از مردم می‌خواهیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک به خصوص در مکان‌های بسته مانند مترو، اتوبوس، قطار و هواپیما و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی این موج نیز به درستی مهار شود.

وی درباره اینکه واکسیناسیون ایمنی دایمی نمی‌دهد و بعد از مدتی ایمنی کاهش می‌یابد، گفت: اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می‌تواند بیماری‌زایی ایجاد کند. ما از واکسیناسیون به عنوان «یادآوری» نام می‌بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدواریم با استقبال مردم از واکسن تعداد تلفات دو رقمی باقی بماند، زیر اکنون آمار تلفات کرونا افزایشی است بدلیل اینکه آمار مراجعان و بستری‌ها  روند صعودی دارد و معتقدیم هر وقت مراجعان کاهشی باشد فوتی‌ها هم کاهش می‌یابد اما در حال حاضر آمار مراجعان کاهشی نیست.
 

کرونا دوباره جان گرفت/ نگذاریم کووید ۱۹ دوباره مانند بمب ساعتی منفجر شود

سیر صعودی مبتلایان به کرونا تا یک ماه آینده

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز اعلام کرده است که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در تهران روند افزایشی دارد و طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد سیر مبتلایان به امیکرون در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود.

زالی اظهار داشت: به دلیل اینکه سهم تست‌های کرونا نه تنها در تهران بلکه سایر شهرها کم شده، ممکن است با کاهش کاذب بیماری مواجه شویم بنابراین بهترین مدل توجه به علائم است و هر کسی با بدن درد و گلودرد به مراکز درمانی مراجعه کند، برای ما عنوان کرونا دارد.

وی درباره مرگ آفرینی این سویه و با اعلام آمادگی کامل بیمارستان‌ها مانند مراکز واکسیناسیون افزود: هنوز آمار مشخصی در دنیا نسبت به میزان بیماری‌زایی این سویه از ویروس همچنین مرگ و میر ناشی از آن در دست نیست و در این زمینه به اجماع نرسیده‌اند اما باید جانب احتیاط را در نظر گرفت و این سویه را مانند آنفلوآنزا ندانیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به بازگشت حجاج گفت: باتوجه به بازگشت حجاج و زائران از عراق و سفرهای بین شهری باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. دو هفته استمرار بیماران سرپایی نشان از ورود به پیک جدید است و برخی افراد هم ممکن است حتی با توجه به زدن واکسن باز هم کرونا بگیرند. باید بدانیم واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند اما در کاهش مرگ و میر بسیار اثربخش است.

کرونا دوباره جان گرفت/ نگذاریم کووید ۱۹ دوباره مانند بمب ساعتی منفجر شود

دلایل افزایش کرونا در ایران

 علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: پس از یک دوره آرام در خرداد، اکنون شواهد حاکی از افزایش میزان موارد مثبت روزانه و همین طور بستری در کشور است. به وجود آمدن این شرایط چند دلیل می‌تواند داشته باشد.

وی در تشریح دلایل افزایش آمار کرونا اظهار داشت: نخستین دلیل آن، ورود زیر شاخه جدیدی از واریانت اُمیکرون به نام ۵.BA است که در ایران هم شناسایی شده است. یکی از خصوصیات آن این است که هم نسبت به ۱.BA  و ۲.BA  ایمن گریزتر است و هم میزان انتقال آن بالاتر است.

وی تصریح کرد: عادی انگاری و تصور اینکه کرونا تمام شده، دومین دلیل افزایش آمار این روزهای کرونا است. بسیاری از مردم دیگر ماسک نمی‌زنند و رعایت نمی‌کنند. اکنون ماسک زدن در ایران طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی معاونت بهداشت به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

ناجی تاکید کرد: مردم تلقی می‌کنند که دیگر کرونا تمام شده و ماسک‌ها را باید بردارند اما تاکید ستاد ملی مقابلهه با کرونا بر زدن ماسک در فضای بسته است، باید در فضاهای بسته و حتی فضای بازی که تراکم جمعیت است و امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد، حتما از ماسک استفاده شود.

وی درباره سومین دلیل مرتبط با افزایش آمار کرونا اظهار داشت: استقبال نشدن از تزریق واکسن‌های دُز یادآور، دلیل سوم این افزایش است. در ایران حدود ۶۹ درصد ۲ دز و حدود ۳۴ درصد دز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. باید بدانیم که دز سوم و دزهای یادآور چقدر در جلوگیری از بیماری‌های شدید و بستری شدن و مرگ و میر در برابر همین زیر شاخه‌های جدید امیکرون می‌تواند موثر باشد.

رنگ آرامشی که پس از ۸۲۱ روز به ایران بازگشت دوباره در حال تغییر کردن است، عوامل انسانی به عنوان مهمترین موضوعی است که می‌تواند کشور را از این شرایط نامطلوب نجات دهد و ما می‌توانیم با تزریق به موقع واکسن کرونا برای افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند و تزریق دز یادآورو رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی ایران را از روزهای سیاه با مرگ‌های چهار رقمی و بالاتر و حتی ابتلای بالای افراد به این ویروس نجات دهیم.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جان باختن ۲۹ بیمار مبتلا به کرونا تا روز پنجشنبه، مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۵۹۳ نفر رسید.

براساس معیارهای قطعی تشخیصی تا روز گذشته (پنجشنبه) ۷۹۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۱۱۹۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۵۵۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=27923
   

نوشته های مشابه

12آذر
بازی درمانی در کودکان پرخاشگر
گزارش تحلیلی معاصر :

بازی درمانی در کودکان پرخاشگر

15آبان
درد بی درمان سوختگی در ایران
رئیس هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته(ققنوس) :

درد بی درمان سوختگی در ایران

08آبان
شناخت انواع هپاتیت
گزارش تحلیلی معاصر:

شناخت انواع هپاتیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها