• امروز : چهارشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Wednesday - 24 June - 2026

اخبار ویژه

ویدیو/فسلفی: مسئولان دشمن شادکن نباشند/پوردهقان: صاحبان تریبون اختلاف را به خیابان نبرند قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس اجرای برنامه های متنوع با هدف جلب مشارکت فعال شهروندان در زمینه حفاظت از محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست

11

کم‌آبی و افزایش مصرف؛ نگرانی‌های جدید در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 39310
  • 04 مرداد 1404 - 13:04
کم‌آبی و افزایش مصرف؛ نگرانی‌های جدید در آذربایجان‌غربی
آب، ارزشمندترین منبع زندگی است که در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی، در این حوزه با چالش‌های جدی روبرو شده‌ایم.

آذربایجان‌غربی نیز مانند بسیاری از نقاط کشور با بحران کم‌آبی مواجه است و این موضوع اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب را بیش از پیش نمایان می‌کند.

هر قطره آبی که بدون دقت و مدیریت مصرف شود، به معنای از دست دادن سرمایه‌ای است که بازسازی آن ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد. در چنین شرایط حساسی، همکاری همگانی و اصلاح الگوی مصرف تنها راهکار مؤثر برای عبور از این بحران است.

افزایشی بالاتری از استاندار در مصرف آب

لطیف خوش‌سیرت -سرپرست شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت کم‌آبی و خشکسالی پنج ساله کشور، از مردم خواست تا مصرف آب را به صورت جدی کاهش دهند و نسبت به اصلاح الگوی مصرف حساس باشند.

وی توضیح داد: در تیرماه امسال، سرانه مصرف آب در ارومیه به ۲۲۵ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر رسیده که این میزان بسیار بالاتر از استاندارد ۱۳۰ لیتر برای اقلیم منطقه است و  ادامه این روند می‌تواند تأمین پایدار آب در این شهر را با مشکلات جدی مواجه کند.

این مسئول افزود: مصرف ماهانه آب در ارومیه به ۶ میلیون مترمکعب رسیده است، در حالی که میزان استاندارد آن برای جمعیت یک میلیون نفری شهر تنها چهار میلیون مترمکعب است، ۷۰ درصد آب مصرفی شهر ارومیه از تصفیه‌خانه و ۳۰ درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و تمامی منابع موجود با حداکثر توان در مدار بهره‌برداری هستند.

وی از اجرای فاز دوم تصفیه‌خانه گلشهر تا اوایل سال آینده خبر داد و بر کیفیت و سلامت آب شرب تأکید و تصریح کرد: به صورت مداوم تحت نظارت آزمایشگاه‌های مجهز و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

وی همچنین به پروژه‌های در حال اجرای روستایی اشاره و اظهار کرد: در ۴۸۲ روستای استان عملیات حفاری چاه، تجهیز و خط انتقال آب در جریان است و اعتبار مناسبی نیز برای این طرح‌ها اختصاص یافته است.

کاهش شدید ذخایر آب در سدهای بوکان و مهاباد

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به کاهش شدید ذخایر آب در سدهای استان از جمله سدهای بوکان و مهاباد از مردم خواست تا با صرفه‌جویی، امکان عبور بدون تنش آبی از تابستان پیش رو را فراهم کنند.

تقی پاشایی مدیرشرکت آب وفاضلاب خوی با بیان اینکه مشکل افت و قطعی آب ۵ روستای خوی با ۶۰۰ خانوار حل شد، اظهار کرد: با پیگیری‌های چندین ساله و با نصب و راه اندازی پمپاژ بین راهی مشکل افت فشار و قطعی آب ۵ روستای «اگری بوجاق»،«پارچی»،«دیزج جمشیدخان»،«حیدرآباد» و« عسگرآباد» با ۶۰۰ خانوار و ۲ هزار نفر جمعیت حل شد.

وی همچنین از تعویص الکترو پمپ چاه آب روستای «بیلوار» خبر داد و گفت: با تعویض این الکتروپمپ از افت فشار آب در روزهای گرم تابستان جلوگیری شد.

وی از حفر دو حلقه چاه در روستاهای «خاکمردان» و« بیلوار» خبر داد و گفت: به منظور ارتقای کیفیت و حفظ پایداری تامین آب شرب عملیات احداث چاه در روستاهای خاکمردان با عمق ۵۵ متر و بیلوار ۶۸ متر در حال انجام است که به تربیت در ۳۳ متری و ۲۰ متری چاه‌ها در مرحله گشادسازی چاه‌ها هستند.

به گزارش طلوع سیاست، بحران کم‌آبی در آذربایجان‌غربی جدی و هشداردهنده است و تنها با مدیریت صحیح منابع و همکاری مردم در کاهش مصرف آب می‌توان از تشدید مشکلات جلوگیری کرد.

اگرچه با تمام توان تأمین آب سالم و پایدار در دستور کار است، اما بدون تغییر رفتار مصرفی مردم، این تلاش‌ها کافی نخواهد بود.

اکنون زمان آن است که هر شهروند با صرفه‌جویی در مصرف آب، سهم خود را در حفظ این سرمایه حیاتی ایفا کند تا تابستان پیش رو بدون تنش آبی پشت سر گذاشته شود.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=39310
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها