• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

3

۸ گام مهم دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 25075
  • 28 اسفند 1400 - 10:45
۸ گام مهم دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کارش در راستای تحقق شعارها و وعده‌هایی که به مردم داده بود، گام برداشت هرچند تحقق تمام این وعده‌ها زمان‌بر است. به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم در حالی سال ۱۴۰۰ را سپری کرد که چالش مذاکرات وین، مقابله با بیماری کرونا و حل […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کارش در راستای تحقق شعارها و وعده‌هایی که به مردم داده بود، گام برداشت هرچند تحقق تمام این وعده‌ها زمان‌بر است.

به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم در حالی سال ۱۴۰۰ را سپری کرد که چالش مذاکرات وین، مقابله با بیماری کرونا و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را به عنوان مهمترین چالش پیش رو داشت.

در هفت ماهی که از عمر دولت گذشت، با هموار شدن مسیر واردات واکسن، بیماری کرونا تا حدود زیادی کنترل شد. از سویی گام‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها برداشته شد؛ اگرچه هنوز راه زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. ازدیگر سو، دولت گام‌های اساسی و اولیه برای تحقق یکی از مهمترین وعده‌هایش یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن را آغاز کرد.

با اینکه مذاکرات وین برای احیای برجام هم آغاز شد، اما دولت اعلام کرد سیاست خارجی خود را محدود به غرب نمی‌کند و در عمل هم نشان داد که توجه ویژه‌ای به همسایگان و کشورهای منطقه دارد.

رئیس‌جمهور همچنین خود را محدود به حضور در تهران نکرد و در سال ۱۴۰۰، ۱۷ سفر استانی داشت.

در ادامه مهترین اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ را مرور می کنیم:

اعطای وام بدون ضامن

رئیس‌جمهور در روز ۲۷ دی به بانک‌ها دستور داد که وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به مردم داده شود. این دستور کمک مهمی برای حل مشکل تامین ضامن برای دریافت وام می‌کرد.

رییس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی، تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند یعنی کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است، می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

براساس اعلام سخنگوی دولت نیز سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌ها از ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه، به ۳۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه افزایش یافت. وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی هم از ۱۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۸۴ ماهه افزایش یافت.

آزادسازی سواحل

رئیس جمهور در سفر خود به استان گیلان در روز هشتم بهمن دستور داد که دستگاه‌های دولتی ظرف حداکثر ۲۰ روز حریم سواحل کشور را آزاد کنند.

براساس این دستور، کلیه دستگاه‌های دولتی موظف شدند نسبت به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز مجاز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام نمایند. پس از این دستور ویلاهای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی که در حریم سواحل بود، تخریب شد.

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی ریاست جمهوری در روز ۲۸ بهمن ماه یعنی یک روز مانده به پایان مهلت دستور رئیس‌جمهور گفت که«٩٠ درصد دستگاه‌ها ابلاغیه رئیس جمهور را اجرا کرده اند، به بقیه دستگاه‌های باقیمانده اخطار داده شده است.»

وزیر کشور هم در روزهای پایانی اسفند به استانداران دستور داد سواحل آزادشده در اختیار مردم قرار گیرد.

واکسیناسیون عمومی

دولت سیزدهم اقداماتی که از قبل برای واردات واکسن به کشور آغاز شده بود، را ادامه داد. با آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور، آمار فوتی‌های حدود ۷۰۰ نفری سویه دلتا فروکش کرد و در سویه امیکرون این آمار به حدود ۱۰۰ نفر در روز رسید.

تا روز ۲۴ اسفند  بیش از ۱۴۵ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است. حدود ۳۰ درصد مردم هم دوز سوم واکسن را دریافت کردند.

سفرهای استانی و حضور در بین مردم

رئیس‌جمهور از همان ابتدای کار خود سفرهای استانی را در دستور کار خود قرار داد. رئیسی گفت که شش روز در تهران برای کل کشور کار می کند و یک روز هم به استان‌ها می‌رود تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرد. رئیسی در سفر به خوزستان از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز بازدید کرد و دستورات لازم برای حل این مشکل مردم اهواز را صادر کرد. رئیسی به مردم اهواز رای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز هم معطل نخواهیم کرد.

حضور او در بین مردم و گفت وگوهای بدون واسطه با آنها با استقبال مردم مواجه شد.

رئیس جمهور تا هفته پایانی اسفند  ۱۷ سفر استانی داشته است.

تحقق یک خواسته قدیمی معلمان

با همکاری دولت و مجلس، یک خواسته قدیمی معلمان یعنی نظام رتبه بندی معلمان نهایی شد. به سرانجام رساندن این لایحه یکی از وعده‌هایی بود که دولت به معلمان داده بود.

پس از تصویب این لایحه در مجلس، رئیس‌جمهور قانون نظام رتبه بندی معلمان را در روز ۲۳ اسفند برای اجرا ابلاغ کرد.

قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ شانزده اسفند به تایید شورای نگهبان رسیده بود.

فعال شدن دیپلماسی منطقه‌ای

دولت از ابتدا بر فعال شدن دیپلماسی در منطقه و به ویژه همسایگان تاکید داشت و معتقد بود در گذشته نسبت به این مناطق غفلت شده است. سیاست خارجی دولت رئیسی در کنار گفت وگو با غرب برای احیای برجام، بر افزایش همکاری‌های منطقه ای و توجه بیشتر به همسایگان متمرکز شد.

رئیس‌جمهور در شش ماه گذشته به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر سفر کرد. با سفر به تاجیکستان و حضور در اجلاس شانگهای، روند عضویت دائم ایران در این پیمان آغاز شد. ماحصل این دیدارها امضای موافقت‌نامه‌های همکاری  در زمینه‌های مختلف با این کشورها بود. رئیس‌جمهور همچنین در اجلاس اوپک گازی در قطر و اجلاس اکو در ترکمنستان شرکت کرد.

 از سویی رئیس‌جمهور دیدارهای متعددی با هیات‌های خارجی مختلف از آسیا تا اروپا و از آمریکا تا آفریقا در زمان تحلیف خود و بعد از آن داشته است.

اجرای طرح جهش در تولید مسکن

ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال از وعده های اصلی دولت سیزدهم بود که از همان ابتدای آغاز دولت اجرای آن آغاز شد.

تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند و مهلت ثبت‌نام در این طرح تا پایان سال تمدید شد. پالایش بیش از ۹۵ درصد از کل متقاضیان نهضت ملی مسکن انجام شده و برای کنترل شرط سکونت به ادارات راه و شهرسازی استانها ارسال شده‌اند.

تا پایان اسفند زمین برای ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شده است و عملیات اجرایی ۸۶۰ هزار واحد نیز  آغاز شده است.

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد که تولید مسکن روند صعودی گرفته و به ۵۲۰ هزار واحد در سال رسیده‌ایم. او  وعده داد که اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت و ساز در کشور خواهیم داشت.

افزایش فروش نفت

هرچند آمار دقیقی از میزان فروش نفت ایران اعلام نمی شود اما دولت اعلام کرده است که میزان فروش نفت افزایش چشمگیر یافته است و درآمد آن هم به کشور بازمی‌گردد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به موفقیت دولت در افزایش فروش نفت گفت:« در فروش نفت رسانه های غربی نیز اعلام کردند که رکوردشکنی صورت گرفته است.»

رئیس‌جمهور همچنین در روز ۲۳ دی در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی کشور خبر داد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=25075
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها