• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

4

اعتماد آسیب‌دیده مردم در دولت سیزدهم بازسازی شد/جمعه های بدون تعطیلی نشان از برطرف کردن مشکلات دارد

  • کد خبر : 16278
  • 22 آبان 1400 - 16:13
اعتماد آسیب‌دیده مردم در دولت سیزدهم بازسازی شد/جمعه های بدون تعطیلی نشان از برطرف کردن مشکلات دارد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ساعت: ۱۷:۱۳ منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۲ شناسه خبر: ۱۷۸۳۹۸۱ با گذشت صد روز از روی کارآمدن دولت سیزدهم برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس بر این باورند که رئیس جمهور با کار بی وقفه و حتی جمعه های بدون تعطیل، سعی در برطرف کردن هر چه […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ساعت: ۱۷:۱۳
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
شناسه خبر: ۱۷۸۳۹۸۱

با گذشت صد روز از روی کارآمدن دولت سیزدهم برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس بر این باورند که رئیس جمهور با کار بی وقفه و حتی جمعه های بدون تعطیل، سعی در برطرف کردن هر چه زودتر مشکلات دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، ۱۰۰ روز از نشستن سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه مجریه می گذرد، او که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» سیزدهمین دولت پس از پیروزی انقلاب را تشکیل داده، بر اساس وعده‌های انتخاباتی خود انتظاراتی را در مردم ایجاد کرده است.

به این بهانه در گفت وگو با برخی از کارشناسان به بررسی کارنامه دولت سیزدهم در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، تورم، بورس، شفاف سازی، مسکن، روند واکسیناسیون، گرانی ها و سایر حوزه ها به گفت وگو می پردازیم تا عملکرد کوتاه‌مدت او ارزیابی شود.

البته ناگفته نماند که رئیس‌جمهور در حدود صد روزی که از استقرارش در دولت می‌گذرد، بارها به شهرهای ایران سفر کرده است. او به استان‌های خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و سمنان و همچنین شهرهای طبس، ایلام، یاسوج، بوشهر، شیراز، اردبیل و منطقه زلزله‌زده اندیکا سفر کرده، همچنین یک‌ بار نیز در شهریور برای شرکت در «اجلاس شانگهای» به تاجیکستان سفر کرد که در آن نشست ایران به‌صورت رسمی به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

او در سفر به سیستان وبلوچستان در جمع اهالی روستای مرزی ملاعلی حضور یافت و با کپرنشینان حاشیه‌شهر چابهار گفت و گو کرد و پای درددل‌های صیادان در بندر کنارک نیز نشست.

شوراها اختیارات ویژه ای دارند و باید از انزوا در بیاییند

اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش در مجلس در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: شوراها منتخب مردم هستند، اعضای شورا در شهر یا روستا با انتخاب مردم روی کار آمده اند و طبق قانون اساسی شوراها  می توانند در همه حوزه های مدیریتی شهر به منظور نظارت برعملکرد دستگاه ها ورود کنند.  

 وی افزود: شوراها های شهر نباید فقط صرفا به انتصاب شهردارها  و مصوبات شهرداری ها  بسنده کنند  بلکه باید در امور اداره یک شهر نقش پررنگی را ایفا کنند و از حالت انزوا خارج شوند؛  ۴ الی ۵ بند قانون اساسی  به صراحت در ارتباط با شوراها  ثبت شده است که  اعضای شورا های شهر و روستا  در سراسر کشور باید نقش مهم خودشان را قبول داشته باشند .

نماینده مردم خاش در مجلس ضمن اشاره به لزوم حمایت از شوراها، تصریح کرد: ممکن است دولت های گذشته با شوراهای شهر زاویه داشته اند و دولت ها به این نهاد مردمی  توجه چندانی نداشته اند. اما شوراها  یک بازوی قوی بین دستگاه های اجرایی و مردم محسوب می شوند و  دولت ها و دستگاه حاکمیتی هم باید حمایت های بیشتری از این نهاد مردی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:  تنها دو مرجع هستند که می توانند برای تصویب  در مجلشس شورای اسلامی لایحه بفرستند یکی دولت و یکی شورا های عالی  استان ها بنابراین شوراها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند .

حسین زهی اذعان کرد: طبق قانون اساسی و مدیریت یکپارچه برای برنامه های اول تا ششم انتظار داریم شورا های عالی نقش پررنگ تری را ایفا کنند شوراها می توانند مدیران شهرستانی و استانی را  به جلسات مطالبات مردمی دعوت کنند  که این مدیران در راستای نیاز ها و مشکلات مردم  پاسخگو باشند شوراها اختیارات ویژه ای دارند شوراها نمایندگان مردم هستند و  نمایندگان مجلس هم نمایندگان مردم هستند و همه ما یک وظیفه داریم  و آن هم خدمت رسانی مطلوب برای شهروندان است.
 
وی با اشاره به تعامل و ارتباط شوراها با نمایندگان مجلس گفت: در حوزه انتخابیه بنده ارتباط خوبی بین مردم، شوراها، دستگاه های دولتی و نماینده مردم در مجلس برقرار است.

جمعه های بدون تعطیلی نشان از برطرف کردن مشکلات مردم دارد

رضا خادمی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صد روز فعالیت دولت سیزدهم، بیان کرد: این دولت با توجه به اینکه عنوان مردمی رو برگزیده از همان ابتدا در مسیر همراهی با مردم گام برداشته است.

وی ادامه داد: حضور بدون تشریفات در استان ها و‌ پرهیز از هرگونه تجملات و استفاده از توان مردمی، مهمترین ویژگی دولت آیت الله رئیسی است که باید به آن اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت سیزدهم و در رأس آن رئیس جمهور با کار بی وقفه و حتی جمعه های بدون تعطیلی نشان داد که تمام سعی و تلاشش برای برطرف کردن مشکلات مردم است.

خادمی اضافه کرد: هر چند برطرف کردن و رفع انبوه مشکلات یادگار مانده از دولت های گذشته و به ویژه دولت یازدهم و سیزدهم ، نیازمند کار جهادی و انقلابی است.

وی بیان کرد: همچنین در انتخاب وزرا از گزینه های متخصص، جوان و کاربلد از همان وزارت مربوطه انتخاب شده اند که این امر خود نشان از عزم رئیس این دولت برای برطرف نمودن انبوه مشکلات مردم است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم مردم و کارشناسان امور نیازمند است تا برای رفع این انبوه مشکلات یادگار دولت های یازدهم و دوازدهم با این دولت کنونی همکاری کنند.

از رفع دغدغه کمبود واکسن تا ارتباط صمیمی با حضوربین مردم
 
مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت شهرستان سرباز نیز در اینباره با بیان اینکه تامین واکسن در راستای مقابله با بیماری کرونا یکی از عملکردهای خوب در دولت سیزدهم است، گفت: از زمان روی کار آمدن دولت مردمی شاهد افزایش چشمگیر ورود واکسن کرونا و پوشش واکسیناسیون بر علیه این بیماری هستیم به گونه ای که آمار مرگ و میر به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در مدت زمانی که از روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی می گذرد شاهد هستیم که مردم کمترین دغدغه ای در خصوص کمبود و نبود واکسن، نوبت بندی و انتظار در صف های طولانی ندارند.

این عالم اهل سنت در بخش دیگر سخنان خود به ارتباط صمیمی و تنگاتنگ رئیس جمهور با مردم اشاره کرد و افزود: حضور سرزده رئیسی در اقصی نقاط مختلف به ویژه مناطق محروم به مثل سیستان و بلوچستان و اینکه بدون وقفه و استراحتی حتی در روزهای تعطیلی اقدام به رفع مشکلات مردم می کند خود بارقه ای از امید در دل محرومان ایجاد و مردم را به ارائه خدمات نظام و انقلاب امیدوارتر کرده است.

به گفته وی، حضور بی‌واسطه و نزدیک رئیس جمهور بامردم علاوه بر اینکه نشان از مردمی بودن وی و دولت جدید دارد؛ نشان از اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توصیه های رهبر انقلاب مبنی بر مردمی بودن مسئولین داشته و اینکه اعتماد مردم که در برهه ای از زمان دچار تزلزل شده بود، اکنون رنگ امید به خود گرفته و شاهد رفع پاره ای از مشکلات در عرصه های مختلف هستیم.

رسولی زاده اظهار کرد: در دولت قبل شاهد حضور مردم در صف های طولانی برای تامین کالاهای اساسی بودیم که این مهم با روی کار آمدن دولت مردمی، از بین رفت و مردم در تامین اقلامی همچون برنج، مرغ و روغن در صف منتظر نماندند.

وی گفت: دولت سیزدهم با انتصاب مدیران شایسته در پی تلاش مضاعف برای ارائه خدمات مطلوب تر به مردم و رفع مشکلات آنان در عرصه های مختلف به ویژه مسکن و گرانی است که این مهم در طول مدت زمان ۱۰۰ روزه از روی کارآمدن وی به خوبی ملموس است.
 
شورای اسلامی شهر و روستا نزدیک ترین مدیران به مردم هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی  گفت: شورای اسلامی شهر و روستا نزدیک ترین مدیران به مردم هستند و هر چقدر این شوراها توان مدیریتی و ارتباطی بالایی داشته باشند به همان نسبت در تحقق ماموریت ها موفق تر خواهند بود.

وی افزود: شهرداری ها و دهیاری ها باید مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و متناسب با ظرفیت های منطقه ای عمل کنند.

این استاد دانشگاه  اذعان کرد: یکی از ظرفیت های مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا تسریع در اجرای تصمیمات است به این شکل که تصمیمات به جای اینکه به استانداری ها و مرکز انتقال یابد، در شورای شهر انجام می گیرد و این امر به اجرای به موقع تصمیمات کمک می کند. مدیریت های محلی ظرفیت پاسخگویی و خدمات رسانی بالایی در قبال شهر و شهروندان دارند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی به اثر بخشی بیشتر شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شوراها از متن و بطن جامعه و مردم هستند؛ عملکرد قوی تر دارند.  شوراهای شهر و روستا اگر نظارت شان را قوی‌تر کنند اثربخشی و کارآیی بیشتری از دستگاه‌های دولتی و ملی خواهند داشت.

وی با اشاره به ضرورت آموزش به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: بسیاری از مشکلات و چالش در شوراها به سبب فقدان آموزش و دانش کافی است و برای همین دوره های آموزشی جهت تقویت دانش عمومی شوراها لازم است.  بودجه و درآمد پایدار شهرداری ها و آموزش اعضای شوراهای شهر و روستا و وقوف به قوانین مانع از شهر فروشی و بروز تخلفات می شود.

علیرضا لطفیان سرگزی تصریح کرد: در صورت آموزش درست شورای اسلامی شهر و روستا، می تواند زمینه ای برای برعهده گرفتن سمت های مهم تر و حساس تر باشد.  بسیاری از مشکلات و چالش ها در شهر با انتخاب درست اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از سوی مردم قابل حل است.

این کارشناس مسائل سیاسی، افزود: انتخاب شورای شهر و روستای کارآمد و نخبه زمینه را برای انتخاب شهردار و دهیار قوی فراهم می سازد که این امر به تقویت پاسخگویی و ارتقای خدمات رسانی در شهر و روستا می انجامد.

وی در خصوص روش های نظارت و اصلاح در شورای اسلامی شهر و روستا   اذعان کرد: در این عرصه هیات های حل اختلاف در شهرستان و استان را داریم و به مراتب مشاهده هر گونه تخطی از قانون، برخوردهای قانونی لازم انجام می گیرد.

وی با تشریح این موضوع که شهر فروشی مهم ترین معضل امروز مدیریت شهری است؛ خاطر نشان کرد: شهر فروشی به مثابه فروش اعضای بدن است و انگار با فروش قسمت هایی از بدن درآمد ایجاد شود که بایستی در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: با عملکرد شوراها در این چند ساله می توان گفت که عملکرد شوراها نسبت به دوره های گذشته تقویت شده است و باید تلاش کنیم که این حرکت رو به جلو در شوراهای اسلامی شهر و روستا با تسهیل قوانین و مقررات استمرار داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=16278
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها