• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

اخبار ویژه

دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند حکم کمیته انضباطی برای نکونام چه خواهد بود؟ بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارات جمع آوری شد  سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود رییس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین مشخص شد پیام تسلیت همت فارس به رییس شورای هماهنگی شهرستان های این حزب در استان مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین منصوب شد کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد تحولات کانون وکلا از گذشته تاکنون از زبان دکتر پارسا حقوق امسال کارمندان و بازنشستگان ابلاغ شد + جزئیات دیگر برای تماشای بازی‌های بزرگ به استادیوم نروید! رییس‌جمهور: سازش با صهیونیست‌ها قمار روی اسب بازنده است/ ایران همچنان حامی مقاومت می‌ماند تصویب ۱۳ دستور کار حفاظتی محیط زیست در دولت سیزدهم سودآورترین بازار ایران را بشناسید + عکس دیدار نماینده منتخب شهرستان سپیدان و بیضا با رییس دیوان محاسبات کشور

2

ایران بزرگترین کشور منطقه در حذف مالاریا/ غفلت کنیم این بیماری شعله‌ور می‌شود

  • کد خبر : 25928
  • 06 اردیبهشت 1401 - 15:14
ایران بزرگترین کشور منطقه در حذف مالاریا/ غفلت کنیم این بیماری شعله‌ور می‌شود

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر محمد مهدی گویا  با اشاره به این که هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، بیان داشت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر محمد مهدی گویا  با اشاره به این که هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، بیان داشت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم که وضعیت مالاریا را نگران کننده کرد.

گویا اضافه کرد: تا سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ ناشی از مالاریا بودیم ولی در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری شدیم. به طوری که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۲۷ میلیون و در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند.

وی با بیان این که مرگ ناشی از مالاریا در جهان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۹ هزار مورد افزایش یافت، اظهار داشت: اکثر موارد مرگ مربوط به کودکان زیر ۵ سال بود. موارد مرگ ناشی از مالاریا در جهان طی سال ۲۰۲۰ نیز ۶۲۷ هزار نفر تخمین زده می شود که ۸۰ درصد از آن در آفریقا و کودکان بوده اند.

اخذ گواهینامه حذف مالاریا یک دستاورد توسعه ای برای منطقه و کشور است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی را نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی بلکه یک دستاورد توسعه ای برای کشور دانست و گفت: سه سال است که با تلاش همگانی همکاران سختکوش ما به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس، کرمان، بم، ایرانشهر و جیرفت انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ایم.

وی افزود: امیدواریم همین امسال یا سال آینده موفق شویم گواهینامه حذف مالاریا را دریافت کنیم. این موفقیت نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی برای کشور است بلکه از آنجا که حذف مالاریا یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار جهانی اعلام شده است، یک دستاورد توسعه ای برای ایران و منطقه مدیترانه شرقی محسوب می شود.

غفلت کنیم مالاریا شعله ور می شود

وی با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان ۶ برابر افزایش یافت. بنابراین این بیماری ممکن است در اثر غفلت در کشور شعله ور شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: قدمت مالاریا در ایران سه هزار ساله بوده و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می کنیم. خوشبختانه از سال ۹۶ تاکنون شاهد موردی از ابتلا بر اثر انتقال محلی نبوده ایم. تعداد موارد ابتلا از ۹۸هزار و ۱۶۰ نفر در سال ۹۱ به ۱۰۰۸ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است که از این تعداد ۶۹۳ نفر ایرانی و مابقی غیرایرانی بوده اند.

دکتر گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال ۲۰۲۵ به گواهی اخذ مالاریا نائل می شود. موارد ابتلای بومی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در کشوربه صفر رسیده است.

۱۳۵۲

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=25928
   

نوشته های مشابه

12آذر
بازی درمانی در کودکان پرخاشگر
گزارش تحلیلی معاصر :

بازی درمانی در کودکان پرخاشگر

15آبان
درد بی درمان سوختگی در ایران
رئیس هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته(ققنوس) :

درد بی درمان سوختگی در ایران

08آبان
شناخت انواع هپاتیت
گزارش تحلیلی معاصر:

شناخت انواع هپاتیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها