• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

اخبار ویژه

سازمانی توانمند برای رفع امور عشایر باید شکل گیرد انتخابات مبنایی بر تحول و تحول مبنایی برای پیشرفت است نسل نو، تفکر نو با دکتر سید اسماعیل حسینی، نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وکالت تلاش برای احقاق حق و حقیقت است اعلام حمایت عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی از دکتر خجسته باقرزاده رئیسی: روزانه پیگیر وضعیت سفره و معیشت مردم هستم/به عهدمان با مردم وفا داریم صریح و شفاف با مردم؛ مروری بر ۹ گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به سرپرست اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد استان ها شوراها و دهیاری های فارس خسارات ناشی از سیل را به شورای استان اعلام کنند اهدای لوح تقدیر از سوی رییس شورای عالی استان های کشور به شهردار شیراز جامعه منتظر شفاف سازی وزارت جهادکشاورزی و برخورد با متخلفان مهلت چهرماهه برای شوراها و شهرداری ها برای تایید گزارش صورت های مالی و تفریغ بودجه لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد لیست نهایی «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران+ اسامی شهرستان خفر به عنوان شهرستان هدف گردشگری معرفی شود

5
یک کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد

رقابت سنگین جریان‌های عراقی در انتخابات پارلمانی

  • کد خبر : 3961
  • 14 مهر 1400 - 15:06
رقابت سنگین جریان‌های عراقی در انتخابات پارلمانی
یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: رقابت سنگینی بین جریان های وابسته به مقاومت و برخی از جریان های ملی گرای نزدیک به غرب در انتخابات پارلمانی عراق ایجاد شده است.

حسین کنعانی مقدم در گفت وگو با  طلوع سیاست، ، در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق که قرار است هفته آینده در این کشور برگزار شود، گفت: نتایج این انتخابات ممکن است تغییراتی را در ساختار سیاسی پارلمان عراق ایجاد کند و در همین چارچوب ما شاهد ظهور و بروز ائتلاف های جدید در ساختار سیاسی این کشور باشیم.

وی با اشاره به تعیین سهمیه برای شهرستان های کوچک به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی و انتخاب نماینده، گفت: وضعیت حاکی از این موضوع است که روند به مانند سابق نیست که تمام یک حزب بر اساس لیستی که ارائه می دهد بتواند رای کسب کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با بیان اینکه تغییراتی نیز در شعارهای ائتلاف ها و گروه های سیاسی فعال در انتخابات عراق به وجود آمده است، گفت: بر اساس آخرین اخبار منتشر شده ۲۱ ائتلاف برای رقابت جهت فتح ۳۲۹ کرسی به وجود آمده است، حدود ۳۲۴۹ نفر در این انتخابات نامزد شده اند که ۹۵۱ نفر آنها خانم هستند. حدود ۷۸۹ نفر آنها به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات شرکت کرده اند و ۹۵۹ نفر آنها جزو ائتلاف ها هستند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه تعداد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات حدود ۲۵ میلیون نفر است که برای ۲۳ میلیون نفر کارت‌های بیومتریک صادر شده است گفت: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته ۴۷ درصد از مردم در شهرهای بزرگی چون بغداد اعلام کردند که در انتخابات شرکت می کنند و این رقم در شهرستان ها و شهرهای کوچک حدود ۵۲ درصد است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به ترکیب ائتلاف ها و گروه های سیاسی فعال در این انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: گروه های شیعه که عمدتا در زمره گروه های مقاومت قرار دارند در شعارهای خود بر خروج آمریکا از عراق و مجازات آمریکا بخاطر ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید دارند.

وی همچنین به ترکیب گروه های سنی و کرد حاضر در این انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی از ائتلاف ها در این انتخابات سعی می کنند که با کشورهایی چون ترکیه، قطر، عربستان و امارات نزدیک شوند و به نوعی منافع آنها را پیگیری کنند.

کنعانی مقدم در بخشی دیگر از این مصاحبه با بیان اینکه جنگ سنگینی از سوی برخی از رسانه ها از جمله رسانه های نزدیک به برخی از کشورهای عربی منطقه و یا نزدیک به صهیونیست ها راه افتاده تا نیروهایی به پارلمان عراق راه پیدا کنند که گرایش به ایران و جریان مقاومت نداشته باشند و طرفدار خروج آمریکا از عراق نباشند، گفت: این رسانه ها سعی می کنند با تبلیغات علیه نامزدهای نزدیک به این جریان ها و طرح مسائلی بعضا نادرست و دروغ آنها را از صحنه انتخابات دور کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مراجع عظام در عراق نیز بدون نام بردن از جریانات سیاسی و اسم شخص خاصی از مردم درخواست کرده اند که در انتخابات حضور پیدا کنند ادامه داد: تعدادی از ناظران از سازمان های بین المللی از جمله از سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده اند که بر این انتخابات نظارت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که به چه میزان این احتمال وجود دارد که نتایج انتخابات در عراق به سمتی برود که بار دیگر مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود، گفت: او در این زمینه بسیار تلاش کرده است و نشست اخیر بغداد که با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله رئیس جمهور فرانسه برگزار شد در جهت تقویت سیاست های الکاظمی بود که به نوعی شاهد هماهنگی او با غرب نیز هستیم.

وی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم و ببینیم که فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق در دست جریان مقاومت خواهد بود یا جریان های ملی گرای وابسته به غرب، چرا که رقابت سنگینی در این زمینه وجود دارد، گفت: برخی از شواهد بیانگر این است که احتمالا الکاظمی نتواند بار دیگر به عنوان نخست وزیر آینده عراق مطرح شود.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=3961
  • نویسنده : حسین کنعانی مقدم
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری طلوع سیاست
   

نوشته های مشابه

19اردیبهشت
سازمانی توانمند برای رفع امور عشایر باید شکل گیرد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

سازمانی توانمند برای رفع امور عشایر باید شکل گیرد

19اردیبهشت
انتخابات مبنایی بر تحول و تحول مبنایی برای پیشرفت است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی:

انتخابات مبنایی بر تحول و تحول مبنایی برای پیشرفت است

19اردیبهشت
وکالت تلاش برای احقاق حق و حقیقت است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه فارس:

وکالت تلاش برای احقاق حق و حقیقت است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها