• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

اخبار ویژه

رئیسی: روزانه پیگیر وضعیت سفره و معیشت مردم هستم/به عهدمان با مردم وفا داریم صریح و شفاف با مردم؛ مروری بر ۹ گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور پیام تبریک رییس شورای اسلامی استان فارس به سرپرست اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد استان ها شوراها و دهیاری های فارس خسارات ناشی از سیل را به شورای استان اعلام کنند اهدای لوح تقدیر از سوی رییس شورای عالی استان های کشور به شهردار شیراز جامعه منتظر شفاف سازی وزارت جهادکشاورزی و برخورد با متخلفان مهلت چهرماهه برای شوراها و شهرداری ها برای تایید گزارش صورت های مالی و تفریغ بودجه لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد لیست نهایی «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران+ اسامی شهرستان خفر به عنوان شهرستان هدف گردشگری معرفی شود اعلام حمایت جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در فارس از دکتر سید اسماعیل حسینی و حاج ابراهیم عزیزی اعلام حمایت موسسه شهید سردار تهرانی مقدم در استان فارس از دکتر سید اسماعیل حسینی اعلام حمایت اتحادیه تعاونی تامین نیاز استادکاران و کارگران فصلی استان فارس از دکتر سید اسماعیل حسینی قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟ سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید

1

شیخ الاسلامی: زمینه‌های مساعدی برای توسعه روابط علمی، پژوهشی و آموزشی با کنگو وجود دارد

  • کد خبر : 6157
  • 28 مهر 1400 - 11:16
شیخ الاسلامی: زمینه‌های مساعدی برای توسعه روابط علمی، پژوهشی و آموزشی با کنگو وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه اظهار کرد: پاتریس لومومبا در سال های مبارزات مردم ایران با استبداد داخلی و استعمار خارجی به عنوان یکی از چهره های استعمارستیز الهام بخش مردم ایران بوده است. به گزارش ایسنا، حسن شیخ الاسلامی صبح روز چهارشنبه در نشست […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه اظهار کرد: پاتریس لومومبا در سال های مبارزات مردم ایران با استبداد داخلی و استعمار خارجی به عنوان یکی از چهره های استعمارستیز الهام بخش مردم ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، حسن شیخ الاسلامی صبح روز چهارشنبه در نشست گرامیداشت یاد پاتریس لومومبا که با حضور پسر ارشد وی رولان لومومبا در محل دفتر مطالعات وزارت خارجه در تهران برگزار شده بود با اشاره به سابقه مبارزاتی پاتریس لومومبا اظهار کرد: پاتریس لومومبا به عنوان فردی مبارز در بین افکار عمومی ایران شناخته شده است و یکی از خیابان های مهم تهران به اسم او نامگذاری شده است.

وی با اشاره به ریاست رولان لومومبا بر اندیشکده فکری لومومبا در کشور آفریقایی کنگو افزود: در چند سال گذشته برخی از دیپلمات های جوان کنگویی برای گذراندن دوره کارشناسی ایران معاصر به تهران آمده اند و در این دوره ها شرکت کرده اند و اکنون نیز زمینه های مساعدی برای توسعه روابط علمی، پژوهشی و آموزشی بین دو کشور وجود دارد و ما با اشتیاق، علاقه خود را برای توسعه این روابط اعلام می کنیم.

پاتریس امری لومومبا در ۱۰ اکتبر ۱۹۵۸ در لئوپولدویل (کینشاسا)، جنبش ملی کنگو را به وجود آورد. جنبشی که هدفش رسیدنِ کنگو به استقلالِ سریع، بدون گذر از دوره‌های میانجیگری و کنترل کشور توسط مردم که اهرم‌های اصلی اقتصاد کشور هستند، بود. این جنبش می خواست یک کنگو متحد و قوی؛ یک موتور واقعی برای کل قاره آفریقا بسازد.

لومومبا ۲ جولای ۱۹۲۵در منطقه اونالوئا در سانکورو در استان کاسای شرقی در کنگو-کینشاسا به دنیا آمد. او در دوره پیدایش تعیینِ سرنوشت در کنگو خودش را به عنوان یک چهره معرفی کرد.

لومومبا از جنبش های گوناگونِ مقاومت در داخل کشورش حمایت می کرد. نبوغ او در میلش به دستیابی عدالت برای فقرا و صداقت عمیقش آشکار است. تعهدات لومومبا در تمامی زمینه های آزادی و تایید آفریقا او را به یکی از بزرگترین چهره های پان-آفریقاییسم مبدل کرده است.

پاتریس لومومبا در اکتبر ۱۹۵۸ با همراهی خویشاوندانش جنبش ملی کنگو (MNC) اولین حزب فرا قومی و واقعا ملی کنگو را تاسیس کرد.

او در دسامبر ۱۹۵۸ در کنفرانس پان آفریقا در شهر آکرا جایی که با قوام نکرومه ملاقات داشت، شرکت کرد. نکرومه یک محرک مهم در زندگی سیاسی لومومبا بود.

در ماه می ۱۹۶۰ جنبش ملی کنگو برنده انتخابات پارلمانی کنگو شد. در ژوئن ۱۹۶۰ لومومبا نخست وزیر اولین دولت کنگویی کشورش شد. او در دوران فعالیتش رابطه بغرنج و پرمخمصه ای با قدرت استعمار سابق داشت.

قدرت لومومبا البته تنها چند ماه دوام آورد زیرا او در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ با دو تا از همراهانش موریس امپولو و جوزف اوکیتو ترور شد. لومومبا برای رفاه بشر و به ویژه جوانان که هنوز اکثریت جمعیت آفریقا را تشکیل می دهند، مبارزه کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=6157
   

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها