• امروز : چهارشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Wednesday - 24 June - 2026

اخبار ویژه

ویدیو/فسلفی: مسئولان دشمن شادکن نباشند/پوردهقان: صاحبان تریبون اختلاف را به خیابان نبرند قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت! جنگ اسرائیل و حزب الله شدت گرفت / تلاش برای عملیات ترور در ادلب/ بمباران فسفری رژیم صهیونیستی/ هشدار صنعا به تل آویو دست به ماشه آماده حراست از امنیت ملی درصورت بدعهدی دشمن هستیم   آینده روابط ایران با همسایگان به کیفیت تفاهم تهران-واشینگتن گره خورده است مبلغ اجاره بها را چه کسی تعیین می کند؟ ویدیو| ورود کریستیانو رونالدو به استادیوم بسیج ۷ هزار نیروی هلال‌احمر برای پوشش مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب اسلامی انتصاب هاشم انصاری جابری به عنوان دبیر حزب خدمت استان فارس اجرای قراردادهایی به ارزش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سطح استان/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی برای شهرداری‌های استان فارس اجرای برنامه های متنوع با هدف جلب مشارکت فعال شهروندان در زمینه حفاظت از محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست

30

مرگ و میرکرونایی در کمین واکسن‌ نزده‌ها / نیاز گروه‌های پرخطر به دُز بوستر

  • کد خبر : 8779
  • 05 آبان 1400 - 16:05
مرگ و میرکرونایی در کمین واکسن‌ نزده‌ها / نیاز گروه‌های پرخطر به دُز بوستر

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اثربخشی واکسن‌های کرونا گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افراد غیر واکسینه هستند. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ناجی درباره ضرروت استفاده از واکسن دُز سوم یا […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اثربخشی واکسن‌های کرونا گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افراد غیر واکسینه هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ناجی درباره ضرروت استفاده از واکسن دُز سوم یا یادآور اظهار کرد: بسته به نوع واکسنی که به گروه‌های مختلف جامعه تزریق شده باشد، استفاده از واکسن بوستر یا یادآور توصیه می‌شود.

وی با بیان این که در ایران برای افرادی که از واکسن اسپوتنیک استفاده کرده اند، بهترین دُزیادآور می‌تواند واکسن آسترازنکا باشد، افزود: به کسانی که  واکسن آسترازنکا تزریق شده، بهترین دُز واکسن تقویتی یا یادآور واکسن اسپوتنیک است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین ادامه داد: افرادی که از واکسن بهارات یا سینوفارم استفاده کرده اند نیز استفاده از همان نوع واکسن تلقیح شده به عنوان دُز یادآور توصیه می‌شود.

وی افزود: علیرغم این که بهتر است همه اقشار جامعه دُز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند ولی با توجه به منابع  کشور و مطالعات، بهتر است واکسن یادآور برای گروه‌های پرخطر مثل کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که در مشاغل پربرخوردار فعالیت می کنند، استفاده شود.

ناجی در پاسخ به این سوال که واکسینه نشده ها، در چه بازه زمانی امکان دارد مجددا به کووید مبتلا شوند؟ گفت: این افراد در هر بازه زمانی که با ویروس مواجه شوند، به کرونا مبتلا خواهند شد، حتی در مورد واکسینه شده‌ها بسته به این که با چه سویه‌ای برخورد داشته‌اند، امکان آلودگی به ویروس وجود دارد و این درحالی است که بیشتر مرگ و میرهای کرونایی مربوط به واکسینه نشده‌ها در برابر این ویروس است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند، دوباره به این ویروس آلوده نشوند، این موضوع بر اساس شیوع بیماری متفاوت است، ولی مهمترین نکته اینجاست که همه جامعه چه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و چه افرادی که تا امروز به این ویرس مبتلا نشده‌اند باید در برابر کرونا واکسینه شوند.

وی با اشاره به نحوه عملکرد و کارایی تمامی واکسن‌ها توضیح داد: واکسن‌ها در برابر بیماری کارایی صد در صدی ندارند؛ ولی تمام واکسن‌ها به میزان قابل توجهی موثر هستند. واکسن‌های موجود اثربخشی خود را در برابر بیماری‌زایی شدید و پیشگیری از مرگ و میر دارند، ولی این موضوع در فاکتورهای خطر مثل سن و بیماری‌های زمینه‌ای متغیر است.

ناجی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افرادی غیر واکسینه هستند.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که اثربخشی واکسن‌ها در برابر کووید ۱۹ با دو دز واکسن تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: کسانی که فقط یک دز واکسن دریافت کرده‌اند همچنان در معرض خطر ابتلا و یا عوارض شدید کرونا قرار دارند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه  ضمن یادآوری عوارض حاصل از ایمنی طبیعی در برابر کرونا تاکید کرد: عوارض ایمنی طبیعی در کرونا بسیار بسیار بیشتر از واکسن است و این درشرایطی مطرح می‌شود که استفاده از واکسن کرونا از بیماری‌زایی شدید و در ادامه از مرگ و میر شدید در برابر این بیماری به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

وی برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون علیه کرونا را ضروری دانست و گفت: بی‌تردید واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا می‌تواند به میزان قابل توجهی از بار بیماری بکاهد ضمن این که واکسینه شدن زمینه را برای روند بازگشایی و آموزش حضوری فراهم خواهد کرد.

ناجی در ادامه تصویربرداری از ریه به محض مشاهده علامت های ابتلا به کرونا را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: سی تی اسکن ریه باید در شرایط خاص، وضعیت بیمار و سطح اکسیژن خون و به درخواست پزشک متخصص انجام شود، اولین گام در درمان کرونا انجام تست پی سی آر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=8779
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها