کیا داوود اسفندیاری ، کارشناس کسب و کارو سرمایه گذاری و کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با پایگاه خبری معاصر: اسفندیاری در خصوص این سوال که دلیل گرانی خودرو در ایران چیست ؟گفت: مشخص است دلیلش اولش نبود درآمد پایین در کشور است.در آمد ما ۲۰۰ دلار است با این حقوق در هیچ کجای دنیا هیچ وسیله نقلیهی به شما نمیدهند.دلیل دوم نبود تولید و ورادرات در کشور، ما در کشور پتانسیل افزایش تولید خودرو را د اریم در سال ۱۳۹۰ ما یک میلیون و ششصدهزار خودرو تولیئد کردهایم.مطمئنن در سال ۱۴۰۲ کارخانه های کشور توان تولید دو میلیون خودرو را دارند.
خبرنگار: چرا کارخانه های تولید خودرو در کشورتمایلی برای افزایش تولید خودرو ندارند؟
کارشناس حوزه خودرو : ایران خودرو در اعزای تولید هر خودرو برای مثال صد میلیون ضرر میکند چرا باید تمایل داشته باشد تولیدات خود را افزایش دهد . قیمت گذاری در تولیدات ایران خودرو دستوری است و دولت تعیین کننده است.
در دهه ۴۰ در کشور وزیری به نام عالیخانی تصمیم گرفت ایران را توسعه دهد و کارخانه های زیادی در این دهه تاسیس شد.و بخش خصوصی در صنعت بسیار تلاش کرد و مفید واقع شد.اما در حال حاضرظاهرا دولت ۴ درصد از سهام ایران خودرورا دارد ولی تعیین کنندهی مدیرعامل ایران خودرو سایپا دولت است و دولت کنترل کننده قیمت خودرو است .
اسفندیاری در ادامه افزود: ایران خودرو و سایپا در حال زیان هستندو بامبلغ زیان ده این دو کارخانه ما میتوانستیم یک استادیوم با استاندارد جهانی بسازیم
ثروت و قدرت آمریکا ناشی از گوگل، تسلا و فیس بوک است یعنی این قدرت ناشی از تکنولوژی ،علم و دانش است.
دولت نمیخواهد تقسیم قدرت کند زیرا در تمام امور کشور چه ورزشی یا اقتصادی دخالت کند و نیروهای خود را دربخشهای مختلف استخدام کند اما در الگوی توسعه میگوید بایبد تقسیم قدرت صورت بگیردتا تضمینی باشد که ثبات در بخشهای مختلف وجود دارد.و اگر ثبات اقتصادی به وجود بیاید سرمایه گذاران خارجی سرمایه خود را به کشور میاورند و اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا میکند و رونق اقتصادی در کشور ایجاد میشود .
این کارشناس حوزه خودرو اضافه کرد: تنها دلیل مشکلات کشور ناشی از حضور مدیران کم سوادی نیست بلکه وجود افراد جاسوس و نفوذی در بخشهای محتلف هم موثر است . اشخاصی که منافی دارند کشور را از مسیر توسعه خارج میکنند .
خبرنگار:هانیه احمدی
تصویربردار و تدوینگر:امیرمحمد نعمتی
سردبیر:محسن نوری