• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

0

خودروسازان به تکالیفشان عمل نکردند/ ثبت بیش از ۱۶۵ هزار تصادف جرحی در پایتخت

  • کد خبر : 25956
  • 06 اردیبهشت 1401 - 16:34
خودروسازان به تکالیفشان عمل نکردند/ ثبت بیش از ۱۶۵ هزار تصادف جرحی در پایتخت

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه شنبه در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: مطابق این آمار سهم فوتی ها به ترتیب شامل  ۴۱ درصد عابران پیاده، ۳۸ درصد راکب موتورسیکلت، ۸ درصد سرنشینان خودرو، ۷ […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه شنبه در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: مطابق این آمار سهم فوتی ها به ترتیب شامل  ۴۱ درصد عابران پیاده، ۳۸ درصد راکب موتورسیکلت، ۸ درصد سرنشینان خودرو، ۷ درصد راننده خودرو، ۶ درصد سرنشین موتورسیکلت بوده، این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه سواران ۲۶ درصد از کل فوتی‌ها و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ ۲۸ درصد دیگر را شامل می شوند.

به گفته وی، اصلی ترین علت تصادفات در شهر تهران نیز با سهم ۶.۴۷ درصد مربوط به عدم توجه به جلو گزارش شده همچنین بیشترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه ها و خیابان های اصلی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، ۱۶۵ هزار و ۸۴ فقره در سال ۱۳۹۹ گزارش شده که بیشترین آمار فوتی در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به مناطق ۴، ۱۵، ۱۹ و ۵ بوده است.

وی اظهار کرد: باتوجه به آغاز دومین دهه ایمنی راه‌ها (۲۰۳۰-۲۰۲۱)، اهداف مدنظر این دهه توسط سازمان ملل متحد در آگوست ۲۰۲۰ از طریق قطعنامه بصورت کاهش صدمات و مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰، تصویب شده، شعار امسال برای روز جهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی این است: به خاطر داشته باشید، حمایت کنید، عمل کنید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها ۱.۳۵ میلیون نفر بوده به طوریکه هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.

به گفته وی، مدت کوتاهی از ایام نوروز سال ۱۴۰۱ و تصادفات جاده ای تعطیلات نوروزی نگذشته است، که پزشکی قانونی، آمار اولیه جانباختگان تصادفات نوروزی، را بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرده، مطابق این گزارش در نوروز امسال به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.

خودروسازان به تکالیفشان عمل نکردند

وی تصریح کرد: آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد دستگاه‌های مرتبط از قبیل وزارت صمت (شرکت­های سازنده خودروها)، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، قانون گذاران، شهرداری ها، پلیس، آموزش و پرورش و رسانه ها در کشور وظایف خود را در خصوص ارتقاء ایمنی حمل و نقل به درستی انجام نداده اند.

تشکری هاشمی افزود: امروزه تعداد زیادی از مردم بر اثر تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور متحمل خسارات سنگین و بعضا غیر قابل جبران می‌شوند. این امر باعث شده تا دست اندرکاران حمل و نقل، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع ایمنی حمل و نقل داشته باشند. اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که سرمایه گذاری در راستای ارتقای ایمنی حمل و نقل در چه محورهایی باید صورت گیرد که ریشه یابی عوامل تصادفات یکی از گام های اساسی در انجام وظیفه نهادهای مسئول به وظیفه خود در قبال ایمنی حمل و نقل و ترافیک است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مطالعات انجام شده برای ۳۲ شهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر یک رابطه معکوس بسیار قوی میان تلفات رانندگی و میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی مشاهده می‌شود، تقریبا تمامی شهرهای بزرگ که سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی در آن‌ها به طور متوسط کمتر از ۳۰ سفر در سال است، بیش از ۶ نفر تلفات رانندگی در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند، این درحالی است که تقریبا تمامی شهرهای با سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی به میزان بیش از ۵۰ سفر در سال، تلفات رانندگی به میزان کمتر از ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در اثر سیاست‌های نادرست ما، فواصل میان مبادی (سکونت) و مقاصد (شغل) سفر روز به روز در حال تشدید شدن است. این شیوه از برنامه‌ریزی وابستگی شهروندان به اتومبیل را افزایش می‌دهد، شهرهایی که در مسیر راهبردهایِ رشد هوشمند و کاهش وابستگی به اتومبیل شخصی گام برداشته‌اند در مقایسه با شهرهای پراکنده و وابسته به اتومبیل توانسته‌اند به میزان قابل توجهی از میزان تلفات ناشی از حمل و نقل بکاهند.

وی با بیان اینکه براساس الگوهای مهندسی ترافیک سه عامل اصلی بوجودآورنده تصادفات شامل عوامل انسانی، راه و محیط و وسائل نقلیه است تاکید کرد: عامل راه یک حوزه سخت افزاری است بصورتی که ایمن‌سازی راه‌های درون شهری موجب کاهش نرخ تصادفات و همچنین پیشگیری از بروز تصادفات سنگین در معابر درون شهری خواهد شد.

به گفته تشکری هاشمی، همچنین استفاده از علائم ترافیکی و هشدار دهنده براساس استانداردهای موجود در این حوزه موجب آگاهی بخشی به رانندگان و عابرین پیاده شده و از بروز تصادفات جلوگیری خواهد شد، یکی دیگر از مولفه های مربوط به راه‌های سطح شهر استفاده از تجهیزات به روز ترافیکی در راستای هوشمندسازی معابر به منظور اعمال قانون رانندگان متخلف می باشد که تاثیر بسزایی در کاهش جرایم و پیشگیری از تصادفات دارد.

وی اظهار کرد: خیابان هایی که برای عابران پیاده امن‌تر هستند، به دلیل سرعت کم، ایمن‌ترین خیابان ها برای رانندگان نیز است، هر چه سرعت وسایل نقلیه بیشتر باشد، شدت آسیب ها یا جراحات وارده بیشتر است لذا لازم است به سرعت طرح در معابر نیز توجه ویژه ای شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: عامل وسیله نیز به صنعت خودروسازی مرتبط است که صنایع خودروسازی میبایست از استانداردهای جهانی در ساخت و ساز استفاده کنند که متاسفانه خودروهای تولید داخلی فاصله بسیار زیادی با این استانداردها دارند، تردد خودورهای مستهلک و فرسوده در سطح شهر و همچنین تردد تعداد بالای موتورسیکلت های ناایمن و بطور کلی استانداردهای پایین وسائل نقلیه و تکنولوژی پایین تولید خودروها منجر به افزایش تصادفات و همچنین خسارات جانی ناشی از آن شده است.

به گفته وی، عامل انسانی نیز به عنوان متنوع‌ترین نقش، مرتبط با قانون گذار، مجری قانون و کاربر در سطوح مختلف می­باشد. بر اساس آمارها در بین این عوامل بیشترین سهم و دلیل تصادفات، مربوط به عامل انسانی است.

تشکری هاشمی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: یکی از الزامات تبدیل شهر تهران به عنوان یک شهر ایمن، وجود ساختارهای مناسب حمل و نقلی برای آن است، متاسفانه سیاست های پیوسته و تداوم دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد و بصورت مقطعی و متناسب با نظرات مدیران دستخوش تغییرات می شود.

وی تاکید کرد: بر اساس بند ۱۹ ماده پنجاه و پنجم برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران، مقرر شد شهرداری برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران را تا پایان سال اول برنامه تهیه کند که با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ برنامه سوم تاکنون این مهم  انجام نشده است.

تشکری هاشمی یادآور شد: در نهایت وقتی در مورد ایمنی حمل و نقل صحبت می‌کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می‌کنیم. ما امروز نیازمند بازنگری بنیادین در نوع نگاه خود به شهر هستیم. بهترین راهبردی که می‌توان برای یک شهر ایمن در نظر داشت کاهش سهم سفر با اتومبیل است. شهری که مردمانش کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر در معرض آسیب‌های رانندگی قرار دارد.

به گفته وی، ارتقا ایمنی حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایمنی شهر، از اولویت های اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است و ضروری است شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه نقش نظارتی خود را بسیار افزایش دهد، در همین راستا و به منظور ارتقا ایمنی حمل و نقل درون شهری رویکردهای همچون توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، توجه ویژه به نقش رفتارهای رانندگی از طریق آموزش و مهارت آموزی، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص و معایب معابر شهری و استفاده گسترده از تجهیزات هوشمند پیشنهاد می شود.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: حذف خودروهای فرسوده و پرخطر، جایگزینی موتورسیکلت های ایمن، تصویب و اجرای قوانین بشدت بازدارنده و ایجاد تناسب میان جرم و جریمه، تکمیل تجهیزات ترافیکی تابلوها، علائم افقی و عمودی و خط کشی ها، تولید خودروهای ایمن، توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر و اقدامات سختگیرانه در مقررات ترافیکی پیشنهاد می شود به همین منظور از شهردار تهران می خواهم به موضوع مهم ایمنی حمل و نقل با نگاهی انسان محور توجه ویژه ای داشته باشد و در این راستا اقدامات فوری و ویژه ای را اتخاذ کند.

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=25956
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها