• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024

اخبار ویژه

پیام تسلیت شهادت رییس جمهور از سوی رییس شورای اسلامی استان فارس شهادت وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور رئیس‌جمهور مردمی ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید نمایشگاه عکس تصویر میراث همزمان با هفته میراث فرهنگی به مدت یک هفته در تخت جمشید برپاست توزیع ۵۰ پک لبخند مادری بین خانواده‌های دارای فرزند سوم/ نقش رسانه ها در فرزندآوری موثر است پیام تسلیت سخنگوی شورای اسلامی استان فارس به مناسبت شهادت راهداران فارس روابط عمومی به تعهد بی قید و شرط نیاز دارد روابط عمومی رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی است پیام تسلیت دبیر حزب همت فارس به سرپرست راهداری فارس تقدیر از مدیر روابط عمومی آبفا شیراز به عنوان رتبه برتر روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب در کشور /محمد امین آبادیان مدیر نمونه شد پیام تبریک روز روابط عمومی از سوی رییس شورای اسلامی استان فارس پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در استان فارس/چالش‌های ارتباطی میان رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها پیام تبریک دبیر حزب همت استان فارس به دبیرکل حزب همت پیام تبریک دبیر حزب همت در استان فارس به رئیس شورای سیاستگذاری حزب همت کشور دیدار مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های فارس با شهردار صدرا

3

زنگ خطر ترک تحصیل‌های‌ کرونایی/ وقتی دانش آموزان متوسطه دوم در آمار ذکر نمی شوند

  • کد خبر : 11481
  • 12 آبان 1400 - 18:14
زنگ خطر ترک تحصیل‌های‌ کرونایی/ وقتی دانش آموزان متوسطه دوم در آمار ذکر نمی شوند

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست ساعت: ۱۹:۱۴ منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ شناسه خبر: ۱۷۸۱۳۹۷ با توجه به آمار های قبلی، به نظر می‌رسد در سال تحصیلی جاری حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور داریم حال باید به این پرسش پاسخ داد که شرایط کرونایی تا چه اندازه به افزایش […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

ساعت: ۱۹:۱۴
منتشر شده در مورخ: ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
شناسه خبر: ۱۷۸۱۳۹۷

با توجه به آمار های قبلی، به نظر می‌رسد در سال تحصیلی جاری حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور داریم حال باید به این پرسش پاسخ داد که شرایط کرونایی تا چه اندازه به افزایش ترک تحصیل دامن زده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ استان اصفهان را می‌توان از استان‌های شاخص در استقبال خانواده‌ها از تحصیل فرزندان دانست و تعداد جوانان دارای مدراک دانشگاهی در استان گواه این ادعا است.

با شروع فصل پاییز و آغاز مهر محل تحصیل دانش‌آموزان به یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها تبدیل می‌شود و از جمله عوامل مهم در انتخاب محل تحصیل می‌توان به کیفیت امکانات آموزشی و همچنین سطح سابقه مدارس اشاره کرد.

آموزش مجازی اگر چه می‌توانست فرصتی برای برقراری عدالت آموزشی باشد اما در شرایط فعلی به دلیل فراهم نبودن ابزار مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم، به شاخصی برای عمیق‌تر شدن شکاف آموزشی و لطمه بیشتر به پیکر نحیف عدالت آموزشی شده است و  هم‌اکنون بخشی از دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش مجازی از چرخه تحصیل باز مانده‌اند.

گرانی تبلت و گوشی هوشمند و ناتوانی مالی خانواده‌ها برای خرید آن باعث افزایش آمار ۳٫۵ میلیونی دانش‌ آموزان بازمانده از پیام‌رسان آموزشی شاد به ۵ میلیون دانش‌ آموز شده و اطلاعاتی از دسترسی این دانش آموزان به تلویزیون وجود ندارد.

گروه‌هایی از دانش‌ آموزان در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش مجازی عملاً ارتباطی با معلم و کلاس درس خود نداشته و خطر ترک تحصیل، آنها را به شکل جدی تهدید می‌کند.

*بی اطلاعی از وضعیت دانش آموزان

وقتی از سطح شهر به مناطق پایین‌تر برویم، این کاستی‌ها عیان‌تر خواهد شد؛ مصداق آن را هم دبیر دوره متوسطه اول یکی از مدارس حاشیه‌ای، وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از آموزش مجازی در کلاس درس خود را اینگونه شرح می‌دهد: هم‌اکنون از وضعیت ۱۰ دانش‌ آموز اطلاعی ندارم، مدیر مدرسه از وضعیت آنها خبر دارد، سه نفر از دانش‌ آموزان را پیگیری کردم و گفتند از طریق تلویزیون درس‌ها را دنبال می‌کنند، این‌ها در امتحانات مجازی هم غایب هستند، اما  باز هم هستند دانش‌آموزانی که از آموزش مجازی جا مانده‌اند و در این میان حتی برخی کار را بر درس ترجیح داده‌اند.

قطعاً پاسخگویی آموزش و پرورش درباره وضعیت ترک تحصیل دانش‌ آموزان دوره متوسطه اول و دوم، حساس بودن مدیران معاونت متوسطه به مسئله ترک تحصیل دانش‌ آموزان و اعلام آماری در این رابطه می‌تواند باعث تنویر افکار عمومی شده و به حساس‌سازی سایر نهادها و دستگاه‌ها برای حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شرایط کرونایی منجر شود.

پنج استانی که در سال تحصیلی گذشته بیشترین ترک تحصیل‌های دوره ابتدایی از پایه ششم را دارند (دانش‌ آموزانی که از پایه ششم وارد پایه هفتم نمی‌شوند) استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان هستند.

بر خلاف باور رایج که ساکنان استان تهران را غالبا افرادی برخوردار از حداقل امکانات می‌داند، تهران و شهرستانهای آن جزو رتبه‌های برتر ترک تحصیل دانش آموزان در متوسطه اول و دوم هستند.

پنج استانی که بیشترین ترک تحصیل در دوره متوسطه اول را برای سال تحصیلی جاری دارند شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی هستند.

این رتبه‌بندی در متوسطه دوم نیز مشابه بوده و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی ۵ استانی هستند که بیشترین ترک تحصیل را در این دوره داشته اند. حضور برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان در جمع بیشترین ترک تحصیل‌های هر سه دوره تحصیلی است، که نشان دهنده ضرورت تمرکز و برنامه ریزی بیشتر در این استان‌ها است.

*ترک تحصیل دختران در دوره ابتدایی بیشتر از پسران

در دوره متوسطه دوم در مجموع کل کشور ترک تحصیل  پسران بیشتر از دختران است و نرخ پوشش تحصیلی در این دوره ۸۳ درصد است. در دوره متوسطه اول در مجموع کل کشور ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است و نرخ پوشش تحصیلی در این دوره ۹۵  درصد است.در دوره ابتدایی در مجموع کل کشور ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است.

*مجلس و دانش آموزان بازمانده از تحصیل

 با وجودی که گفته می‌شود برای تامین تبلت مورد نیاز دانش آموزان به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما کمیسیون تلفیق مجلس ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تأمین تبلت دانش‌آموزان مناطق محروم تصویب کرد. فارغ از ناکافی بودن میزان این بودجه، ممکن است این مبلغ به سال تحصیلی جاری نرسد حتی مشخص نیست وضعیت سایر بازماندگان از تحصیل در سال جاری چه خواهد شد و چه کسی باید به فکر آنها باشد؟

*بازماندگان از تحصیل در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دبیرستانی‌ها جاماندند

بر اساس برنامه کیفیت‌بخشی و توسعه عدالت آموزشی (۱۲۷۵۹۴) در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش، اعتبارات مربوط به بازماندگان از تحصیل مختص مقاطع ابتدایی و متوسطه اول (دوره آموزش عمومی) بود و برای متوسطه دوم مبلغی تعیین نشده بود. طبق اعداد لایحه بودجه ۱۴۰۰، در سال جاری ۸۶ هزار و ۵۰۱ بازمانده از تحصیل، در ۸ استان تحت حمایت قرار خواهند گرفت. ۷۵ درصد این افراد حمایت شده، در استان‌های خوزستان (۳۲ هزار نفر)، سیستان و بلوچستان (۱۹ هزار نفر) و آذربایجان غربی (۱۲ هزار نفر) هستند.

با توجه به اینکه بیشترین ترک تحصیل‌ها و کمترین پوشش تحصیلی مربوط به دوره متوسطه دوم است، چرا آموزش و پرورش با بازماندگان از تحصیل این دوره کاری ندارد؟ چه خدمات خاصی به بازماندگان از تحصیل ارائه می‌شود؟ و در این شرایط بازگشایی مدارس  به صورت حضوری در برخی مناطق کشور تا چه اندازه ضروری است؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=11481
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها