• امروز : دوشنبه - ۱ دی - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 22 December - 2025

اخبار ویژه

دانشگاه شیراز، دانشگاه برگزیده کشور در توسعه مرکز هدایت شغلی پیام تسلیت قالیباف در پی درگذشت اشرف بروجردی خسرو کریمی برگزیده جایزه «بهترین اقدام رسانه‌ای» شد پیام صریح پزشکیان به آمریکا درباره مذاکره | با فرانسه توافق کردیم… | واکنش به درخواست اصلاح طلبان در صورت شکست مذاکرات صلح، شرق اوکراین را تصرف می‌کنیم اقدامات پیشگیرانه شرکت عمران برای مدیریت روان آب‌ها و آبگرفتگی معابر کیش موانع موجود در راه آموزش به زندانیان استان فارس به زودی برطرف می شود نصب پایلوت سیستم پایش هوشمند سوخت بر روی ماشین‌آلات معدنی فارس؛ گامی مهم در بهینه‌سازی مصرف و واقعی‌سازی سوخت مورد نیاز دعوت از علاقه‌مندان فارس برای حضور به‌عنوان نماینده رسمی هیئت ورزش های همگانی استان فارس در پنجمین دوره رشته «مافیا» به میزبانی اصفهان تداوم امدادرسانی هلال‌احمر فارس به بیش از یک هزار و ۴۵۰ نفر طی بارش‌های اخیر سفر مرموز باراک به اسرائیل/ خشم نتانیاهو از ترامپ/ آیا اسرائیل به زودی به لبنان حمله می کند؟ مترو پروژه‌ای فناورانه، اجتماعی، زیست‌محیطی و آینده‌ساز است/ نیاز فوری امروز قطار شهری در شهر شیراز تامین ٧ رام قطار است برگزاری محافل «آبروی بازار؛ افتخار اصناف» به همت و ابتکار اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز مراکز روزانه افراد بالای ۱۴ سال دارای اوتیسم برای نخستین بار مجوز می‌گیرند فروش فوق العاده اصناف ویژه شب یلدا با برپایی «نمایشگاهی به وسعت ایران» در واحدهای صنفی منتخب شیراز

14

قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است

  • کد خبر : 14640
  • 19 آبان 1400 - 2:31
قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست به اعتقاد یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد. جواد مرزبان راد در گفت […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است

به اعتقاد یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.

جواد مرزبان راد در گفت وگو با ایسنا، قیمت‌گذاری دستوری را صرفا به عنوان یک مسکن موقت در متعادل‌سازی شرایط اجتماعی، کنترل مستقیم بازار به دلیل بروز حباب قیمتی و جلوگیری از التهابات منشاء اثر دانست و  اظهار کرد: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلاتی را برای تولیدکننده و در مباحث کیفی و رقابت‌پذیری ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند برنامه‌ای مدون و همه جانبه‌نگر است، افزود: تبدیل بازار خودرو به یک بازار رقابتی در صورتی میسر خواهد بود که دولت از عرصه مدیریت خودروسازی‌ها به تدریج کنار برود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به نتایجی که اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند برای ذی نفعان صنعت خودرو دربرداشته باشد، گفت: اصلاحات می‌بایست شامل مجموعه‌ای از اقدامات به موازات یکدیگر و در یک بازه زمانی مشخص باشد که صادرات یکی از این اقدامات است.
مرزبان راد تصریح کرد: در زمینه صادرات وزرای خارجه و سفرا به موازات برنامه‌های سیاسی خود می‌بایست در فعالیت‌های اقتصادی نیز ورود کنند تا بتوانند سهمی از بازار خودروی جهان را در اختیار گیرند و تبعا به موازات صادرات، اجرای استانداردهای جهانی نیز ضرورت دارد. ضمن اینکه به تبع ورود به بازارهای صادراتی، واردات با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات میسر خواهد شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که خودروسازان داخلی در حال حاضر قادر به عرضه تولیدات خود در یک بازار رقابتی مناسب نیستند، همین امر موجب افت کیفیت شده است؛ در حالی که سودآوری تولیدات این شرکت‌ها موجب می‌شود که آنها بتوانند بخشی از سود حاصله را در صنایع های تک و پیشرفته و همچنین بخش تحقیق و توسعه وارد کنند تا بتوانند به ارتقای کیفی محصولات دست یابند.
این کارشناس صنعت خودرو بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان اگر در مسیر توسعه حرکت کنند، امکان پیشرفت برای آنها فراهم خواهد شد و توسعه نیز منوط به درآمدزایی است و درآمدزایی هم زمانی حاصل می‌شود که خودروی تولیدی باکیفیت بوده و سهم موثری از بازار در اختیار خودروسازان باشد. قدرت نمایی در بازار نیز منوط به فروش مناسب است و فروش مناسب نیز در گرو تیراژ بالا و در ادامه توانایی عرضه محصول در بازارهای مختلف و صادرات است. بدین ترتیب می‌بینیم که مسیر توسعه در صنعت خودروسازی از زنجیره‌ای از عوامل عبور می‌کند.
مرزبان راد اذعان کرد: اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی به واسطه تبعیت از قانون ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی و بازار آشفته ارزی نیز خودروسازان را در ورود به تحقیق و توسعه، به روزآوری قطعات و تکنولوژی دچار تردید می‌کند؛ بنابراین می‌بایست قوانین خارج از صنعت نیز دیده شوند و شاهد اصلاح قوانین، نحوه ارتباط میان کارفرما و نیروی کار و افزایش ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=14640
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها