• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

بیانیه استقلال باعث تغییر در ترکیب تیم ملی شد؟ ٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود مخبر: یکی از راهبردهای اصلی دولت، مردمی کردن اقتصاد است لزوم برخورداری شیراز از پیست دو و میدانی استاندارد پیام تسلیت به رییس شورای هماهنگی امور شهرستان حزب همت در استان فارس مجلس دوازدهم باید اولویت‌های خود را در راستای تحقق شعار سال تنظیم کند منتخبان مردم تسویه حساب‌های سیاسی را به مجلس وارد نکنند روایت وزیر اقتصاد از کارنامه اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ پیگیری مطالبات مردمی در وزرات خانه اقتصاد و دارایی توسط نماینده منتخب فسا وزیر کار: در آمد کارگران قطعا بالاتر از این است ! | مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ سرمربی پرسپولیس با یک تعویض یاد مایلی‌کهن را زنده کرد! کشف ۹۲ درصدی پرونده‌های جرایم جنایی در کشور با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند نزاع‌های سیاسی، زنگ خطر مجلس دوازدهم نماینده ویژه رییس جمهور اولین حکمش را صادر کرد

2

تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر تسریع در رسیدگی به پرونده ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس

  • کد خبر : 7345
  • 27 مهر 1400 - 16:52
تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر تسریع در رسیدگی به پرونده ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست خبرگزاری میزان – عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق و هیات همراه با کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این دیدار غریب آبادی گفت: روابط ایران و عراق در یک چهارچوب وسیعی بسیار گسترده است و دو کشور دوست و همسایه و مسلمان […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

خبرگزاری میزان – عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق و هیات همراه با کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار غریب آبادی گفت: روابط ایران و عراق در یک چهارچوب وسیعی بسیار گسترده است و دو کشور دوست و همسایه و مسلمان هستند لذا ما در تمامی حوزه‌ها تلاش داریم روابط خود را با کشور دوست و برادر عراق گسترش دهیم.

وی خطاب به وزیر دادگستری عراق ادامه داد: امیدواریم در حوزه حقوقی و قضایی با سفر شما روابط ما بیش از پیش گسترش یابد. مطمئن هستم که در نتیجه این دیدارها، گسترش روابط ما به صورت عملی در حوزه‌های حقوقی و قضایی خواهد بود.

عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق در ادامه گفت: این فرصتی است تا ما بتوانیم مسایل فی ما بین حوزه حقوقی را به بحث و بررسی بگذاریم من اطلاع دارم که دارای تجارب گسترده در زمینه حقوق بشر هستید.

وی ادامه داد: اداره حقوق بشر ما نیز که زیر مجموعه وزارت دادگستری عراق است، آمادگی کامل دارد تا با ستاد حقوق بشر شما همکاری لازم را داشته باشد.

عبدالستار محمد بیان داشت: در دیدار‌های خوبی که صورت گرفت در مورد توافقنامه‌های منعقد شده بین وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور بحث و بررسی شد.

وزیر دادگستری عراق بیان داشت: اداره حقوق بشر وزارت دادگستری عراق به چند بخش تقسیم می‌شود و هرکدام وظیفه رسیدگی به حقوق خاصی مثل حقوق زنان و حقوق کودکان را بر عهده دارند.

در ادامه غریب آبادی با بیان اینکه موضوع حقوق بشر به ویژه برای ما که کشور‌های اسلامی هستیم بسیار مهم و حیاتی است، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی ما در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ترویج حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی بر اساس آموزه‌های دینی خواهد بود.

وی ادامه داد: همزمان هم تمرکز ویژه‌ای بر مقابله با استاندارد‌های دوگانه در حوزه حقوق بشر خواهیم کرد؛ متاسفانه پدیده حقوق بشر درگیر موضوع سیاسی برای سو استفاده و اعمال فشار بر روی کشو‌های مستقل شده است.

غریب آبادی بیان داشت: قطعا اقدامات ویژه‌ای را برای این رویکرد‌های دوگانه طراحی می‌کنیم؛ حالا که بحث‌های حقوق بشر در وزارت دادگستری در عراق متمرکز است طبیعتا ما هم علاقه مندی خودمان را برای همکاری حقوق بشری اعلام می‌کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: این همکاری‌ها در حوزه حقوق بشر بین دو کشور می‌تواند طیف گسترده‌ای را شامل شود از جمله تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های ترویج حقوق بشر و آموزش‌ها در حوزه حقوق بشر و شهروندی و به ویژه تمرکز بر ارتقای حقوق زنان و کودکان که هم ما و هم شما تجربیات خوبی داریم و می‌توانیم این تجربیات را انتقال دهیم.

وی ادامه داد: اگر شما هم موافق باشید در آینده نزدیک می‌توانیم گفتگو‌هایی داشته باشیم و یادداشت تفاهم نامه‌ای امضا کنیم.

غریب آبادی با بیان اینکه موضوعات حقوقی و قضایی بین ایران و عراق از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: در جریان سفر رییس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق در بهمن ٩٩، چندین یادداشت تفاهم بین دو قوه به امضا رسید.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما یادداشت تفاهم را بین دادستانی‌های کل و بازرسی‌های کل دو کشور و همچنین سازمان زندان‌ها داریم و حوزه‌های همکاری مهمی در این یادداشت تفاهم‌ها منعکس شده است.

غریب آبادی تصریح کرد: خوب است در این سفر تاکید کنیم که مواردی که در این یادداشت تفاهم نامه ها، تفاهم کردیم به سمت عملیاتی شدن پیش رود و من با همکاران در حوزه‌های قضایی پیشنهاداتی را برای تسریع در اجرای تفاهم نامه‌ها ارسال خواهیم کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: یکی دیگر از حوزه‌های مهم بین دو کشور مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها است؛ در این زمینه به ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان را داریم که تفاهماتی بین دو طرف حاصل شده بود که هرچه سریعتر رسیدگی به این پرونده آغاز شود.

وی ادامه داد: نماینده‌های دو طرف در این زمینه معرفی شدند و من از شما درخواست دارم که دستورات لازم را برای برگزاری این نشست و برای تحقیقات مشترک صادر کنید و در صورت نیاز هماهنگی‌های لازم را با دولت عراق انجام دهید.

غریب آبادی تاکید کرد: در زمینه تروریسم ما باید همکاری‌های نزدیکی برای رسیدگی به پرونده منافقین داشته باشیم انشالله در این زمینه پیشنهادات عملی را انجام خواهیم داد.

در ادامه عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق در بحث حقوق بشر بیان داشت: بر طبق استاندارد‌های بین المللی وزارت دادگستری عراق، مسئولیت این پرونده در دست وزارت دادگستری عراق است و این وزارتخانه است که در مورد تعهدات حقوق بشر در سطح بین الملل و سازمان‌های بین المللی و وین و سازمان ملل پاسخگو است.

وی ادامه داد: ما به عنوان وزارت دادگستری عراق در خصوص حقوق بشر وقتی تعهدنامه‌هایی با جامعه جهانی به امضا می‌رسانیم، اما ما خود نیز یکسری معیار‌ها بر اساس دین مبین اسلام داریم و سعی می‌کنیم وقتی پای تعهدات با آن‌ها می‌نشینیم به آن‌ها تن ندهیم و این تعهدات بر اساس آموزه‌های اسلام باشد.

ویز دادگستری عراق در خصوص تبادل تجربیات در زمینه حقوق بشر افزود: اعلام می‌کنم ما آمادگی کامل داریم تا با جمهوری اسلامی ایران همکاری کامل داشته باشیم تا تفاهم نامه خوبی با ایران به امضا برسانیم.

عبدالستار محمد درباره کمیته مشترک بین ایران و عراق در مورد شهادت دو شهید بزرگوار گفت: این موضوع در صلاحیت شورای عالی قضایی است، اما به محض اینکه به بغداد برگشتم به مراجع ذی ربط این موارد را ابلاغ می‌کنم تا کار‌ها تسهیل شود.
در ادامه غریب آبادی درباره ستاد حقوق بشر گفت: این ستاد مجموعه فرا قوه است که بیش از ١٠-١٢ مجموعه از سه قوه عضو آن هستند و تصمیمات در زمینه حقوق بشر در این ستاد اتخاذ می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ما در حوزه دیگری که باید همکاری‌های بیشتری داشته باشیم مشکلات اتباع است تاکید کرد: به این واقف هستیم که وقتی مراودات انسانی بین دو کشور گستره می‌شود طبیعتا مشکلاتی وجود دارد، اما باید بر آن‌ها غلبه کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم.

وی ادامه داد: چند موضوع نیز وجود دارد مامند مشکلات بانوان ایرانی که با مردان عراقی ازدواج کردند و در این زمینه تفاهم داشتیم که نشست مشترکی بین نمایندگان دو طرف برای بررسی این مشکل ایجاد شود و جلسه‌ای برگزار شود همچنین نماینده طرف ایرانی نیز مشخص شده و خوب است این جلسه تشکیل شود.

غریب آبادی تصریح کرد: در زمینه انتقال اتباع زندانی نیز همکاری خوبی بین ما وجود دارد و در سال جاری حدود ۴٠ نفر از اتباع زندانی از عراق به ایران منتقل شدند و ما از این همکاری تشکر می‌کنیم و طبیعتا بر ادامه این روند انتقال و تداوم این همکاری‌ها تاکید داریم.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: البته ما تقریبا حدود ٢۵٠ نفر زندانی ایرانی در عراق داریم به ویژه در اقلیم کردستان
و حدود ٨٠ نفر زندانی عراقی در ایران داریم؛ در این زمینه و در زمنه انتقال محکومان می‌توانیم همکاری خود را ادامه دهیم به ویژه انتقال ایرانی‌های زندانی در اقلیم کردستان.

وی ادامه داد: ایران و عراق در چهار موافقت نامه همکاری‌های قضایی را منعقد کردند لازم است خرسندی خود را از اجرای مطلوب این موافقت نامه‌ها اعلام کنم و ابراز امیدواری کنم درخواست‌هایی که در حوزه استرداد محجرکیم و معاضدت قضایی مطرح می‌شود را روند رسیدگی آن را سرعت ببخشیم.
در ادامه عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق تاکید کرد: در خصوص اینکه گفتید نماینده‌ای را معرفی کنید و پیش نویسی را تهیه کنیم من دکتر احمد مدیر کل روابط بین الملل را پیشنهاد می‌کنم تا ایشان با نماینده‌های شما جلسه بگذارند و بادداشت تفاهم نامه‌ای به امضا برسانند.

وی در خصوص انتقال محکومان گفت: به محض اینکه به بغداد برگردم تعداد زندانیان باقی مانده را نیز پیگیری می‌کنیم و در مورد محکومان اقلیم کردستان نیز امیدواریم بتوانم حلقه وصلی بین شما و اقلیم کردستان باشم تا یک راه حلی را برای آن پیدا کنیم.

در ادامه غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما به همکاری‌های خود در زمینه حقوقی و قضایی ادامه می‌دهیم و پیشنهاداتی را برای شما و شورای عالی قضایی ارسال می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=7345
   

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها