• امروز : چهارشنبه - ۲۶ مرداد - ۱۴۰۱
  • برابر با : Wednesday - 17 August - 2022

اخبار ویژه

برداشته شدن تمام محدودیت های ثبت نامی خودرو برای محصولات سایپا از ابتدای ماه آینده همدلی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به روایت آمار کشتی گیر گیلانی به همراه تیم کشتی آزاد جوانان راهی بلغارستان شد جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در یاورشهرها / ۳ برابر شدن شمار معتادان خیابانی راهبرد منطقه آزاد انزلی در شهرک‌های صنعتی الحاق شده،توسعه صنعتی با اولویت صنایع های تک است اعطای نشان خدمت ماندگار به مدیرعامل شرکت ملی نفتکش سخنگو و عضو هیات رئیسه مجلس: «سایه» مامن شعر بود رمزگشایی از قرآن ستیزی در غرب   ۴۹ بیمار کرونا جان باختند/ شناسایی ۲۳۴۳ بیمار جدید ماهواره «خیام» در کانون اخبار رسانه‌های جهان هجوم مارهای سمی به‌ سواحل شمال ایران نخستین واحد نیروگاهی احداثی توسط صنایع وارد مدار شد فیلم/ خلاصه بازی پورتو – ماریتیمو؛ جشنواره گل پورتو در شب دبل طارمی نرخ تردد از آزادراه‌ها به قیمت قبل بازگشت ممنوعیت عرضه کالای بدون شناسه در پنج گروه کالایی

4
رئیس کل بیمه مرکزی

شکایت از حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث رد شد

  • کد خبر : 5329
  • 22 مهر 1400 - 13:36
شکایت از حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث رد شد
بخشنامه رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مغایر با قوانین و مقررات و خارج از حدود اختیارات مقام تصویب­ کننده تشخیص داده نشد و رأی به رد شکایت صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست، رئیس کل بیمه مرکزی ۲۷ اردیبهشت سال ۹۹ با ابلاغ بخشنامه ای به شرکت‌های بیمه اعلام کرد:حسب تصمیمات متخذه، مقرر شد به منظور تسهیل دسترسی بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه‌­نامه‌­های خود و ارائه خدمات بیمه‌­ای به آن­ها بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه‌­نامه، کلیه شرکت‌­های بیمه از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ اولاً زیرساخت‌های لازم برای دسترسی و اخذ الکترونیکی کلیه اطلاعات بیمه‌­نامه شخص ثالث صادره را با حفظ امنیت اطلاعات شخصی اشخاص، برای بیمه‌­گذاران خود فراهم کنند. ثانیاً کلیه بیمه­‌نامه‌­های شخص ثالث خود را پس از دریافت کد یکتا از بیمه مرکزی صادر کرده و از طریق ارسال پیامک، کد یکتا، آدرس الکترونیکی صفحه استعلام اصالت بیمه‌­نامه از بیمه مرکزی و نیز لینک دریافت نسخه قابل چاپ بیمه‌­نامه از آن شرکت را به بیمه‌­گذاران خود اعلام کنند. ثالثاً کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت بیمه‌­نامه شخص ثالث از جمله فروش و تمدید بیمه‌­نامه، اعمال تخفیف عدم خسارت و رسیدگی و پرداخت خسارت را بدون نیاز به ارائه بیمه‌­نامه فیزیکی انجام دهند.

به دنبال صدور این بخشنامه، شهروندی با ارائه دادخواستی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال بخشنامه مزبور شد و در راستای تبیین خواسته خود رعایت قوانین بالادستی همچون قانون مدنی را از دلایل غیرقانونی بودن این بخشنامه عنوان و اعلام کرد: فلسفه وجودی بیمه مرکزی ایران به عنوان یک شرکت سهامی عام، رعایت حقوق بیمه‌­گذاران و بیمه‌­شدگان است و امکان تصمیم­‌گیری یکسویه از جانب بیمه‌­گذاران در سلب حقوق آحاد جامعه، از سوی قانونگذار در زمان تصویب قانون تأسیس این شرکت سهامی عام به عنوان نهاد ناظر از جانب دولت به وی داده نشده است.

در بخش دیگری از شکایت شاکی آمده است: با توجه به ماده ۱ قانون بیمه (مصوب ۱۳۱۶)، یک طرف عقد دوطرفه‌­ بیمه نمی‌­تواند به طور یکجانبه تصمیم‌­گیری کند و با توجه به ماده ۲ قانون مذکور که بیمه‌­نامه را سندی کتبی و دارای شرایط عمومی و خصوصی اعلام کرده است و تأکید قانونگذار بر کتبی بودن بیمه­‌نامه شخص ثالث وسایط نقلیه در قانون جدید (مصوب سال ۱۳۹۵) سند کتبی تا اندازه‌­ای از سوی قانونگذار اعتبار داده شده که در زمان رخداد تصادفات و نزد مراجع محترم قضایی، سند کتبی بیمه‌­نامه به عنوان جایگزین «وثیقه» مورد قبول قرار گیرد.  همچنین در قانون مذکور، یکی از علل مراجعه زیاندیدگان و عاملین زیان به صندوق تأمین خسارت­‌های بدنی، «مفقود شدن» سند بیمه­‌نامه‌­ها توسط بیمه‌­گذار از سوی قانونگذار تعیین شده است لذا بخشنامه مورد شکایت از باب اعتبار معامله، با مفاد مواد ۱۰، ۱۹۰، ۱۹۳ و ۱۹۴ قانونی مدنی تطابق نداشته و رعایت ­کننده حقوق اشخاص نیست.

در مقام رسیدگی به شکایت مزبور و بعد از وصول دفاعیات بیمه مرکزی، پرونده در هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت که اعضاء این هیات شکایت مطروحه را وارد ندانستند و به شرح حکم صادره، اعلام کردند: نظر به اینکه بخشنامه مورد شکایت صرفاً نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه­‌نامه را مرتفع کرده و هیچ گونه منعی نسبت به دارا بودن بیمه‌­نامه به صورت فیزیکی ایجاد نکرده و حتی در فراز پایانی بند ۲ مصوبه مذکور به قابل چاپ بودن آن اشاره شده است. همچنین  مطابق عمومات حقوقی، مفهوم «کتبی» بودن، در مقابل «شفاهی» بودن است و «الکترونیکی» بودن بیمه‌­نامه، تعارضی با کتبی بودن آن نداشته و در واقع یکی از اَشکال مدارک و مستندات کتبی، الکترونیکی بودن آن است علیهذا تعارضی با ماده ۲ قانون بیمه که بیان می‌­دارد «عقد بیمه و شرایط آن باید به موجب سند کتبی باشد و سند مزبور موسوم به بیمه‌نامه خواهد بود» ندارد.

در بخش دیگری از این حکم آمده است: مصوبه مورد شکایت، به منظور تسهیل دسترسی بیمه‌­گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه­‌نامه‌­های خود و ارائه خدمات بیمه‌­ای به آنان به تصویب رسیده است و در صورت الکترونیکی بودن بیمه‌­نامه اشخاص، دسترسی به آن از طریق استعلام توسط مراجع قانونی با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 ماده ۴۹ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (مصوب ۲؍۲؍۱۳۹۵) که بیان می‌­دارد «مراجع قضایی مکلفند در دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، در صورت وجود بیمه‌نامه معتبر و مکفی و احراز اصالت آن، صرفاً متناسب با جنبه عمومی جرم برای راننده مسبب حادثه قرار تأمین صادر کنند» و صرفاً وجود بیمه‌­نامه معتبر و مکفی را برای صدور قرار تأمین، الزامی اعلام کرده است، در تغایر با وجود بیمه­‌نامه به صورت الکترونیکی نبوده و وجود بیمه‌­نامه مذکور پس از استعلام مرجع قضایی، قابل اثبات خواهد بود.

بر این اساس، بخشنامه رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مغایر با قوانین و مقررات و خارج از حدود اختیارات مقام تصویب­ کننده تشخیص داده نشد و رأی به رد شکایت صادر می‌شود.

بازدیدها: ۰

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=5329
 

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

google-site-verification=q_cu6BbJE6iM8wcnX2-fikQV20c7-RwePv3mDNnjrVw