• امروز : یکشنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۵
  • برابر با : Sunday - 28 June - 2026

اخبار ویژه

فوری/ شنیده شدن صدای انفجار در سیریک و قشم و بدتر لنگه/ برخورد پرتابه به دکل مخابراتی/ آمریکا مسئولیت حمله را بر عهده گرفت ایران همچنان پرچمدار مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است شهردار شیراز نایب‌رئیس انجمن کلان‌شهرهای جهان شد احیای بختگان و طشک یک پروژه مقطعی نیست؛ بلکه فرایندی مداوم، علمی و بین‌بخشی است واردات خودرو در منطقه آزاد فقط برای فعالان اقتصادی مجاز است پیش‌بینی قهرمانی پرتغال در جام جهانی با تجویز جاوگر معروف؛ رونالدو باید ۳۴ نوشیدنی الکلی را در رودخانه بریزد! توصیه‌های پیشگیرانه برای محافظت از پوست، چشم و سیستم ایمنی بدن در برابر آفتاب ویدیو/فسلفی: مسئولان دشمن شادکن نباشند/پوردهقان: صاحبان تریبون اختلاف را به خیابان نبرند قالیباف: دستگاه قضا گام‌های مؤثری در جهت افزایش تقویت سرمایه اجتماعی برداشته است قالیباف: بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست پویش ملی «۲۵ درجه؛ قرار همدلی»  نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد/ایران را با هم روشن نگه داریم بهره‌گیری از فناوری «شناساگر زیستی» در تصفیه‌خانه های آب شرب آذربایجان غربی فارس رتبه دوم کشور در حوزه نرخ‌نامه‌های صنفی است واکنش مهاجرانی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور لهستان بالاترین نشان افتخارش را از زلنسکی پس گرفت!

21

چند اشتباه رایج در رژیمهای غذایی

  • کد خبر : 19841
  • 29 آبان 1400 - 10:38
چند اشتباه رایج در رژیمهای غذایی

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر رعایت سه اصل تعادل، تنوع و میانه روی در تمام رژیم های غذایی تاکید کرد و نقش صرف وعده های اصلی و میان وعده ها در فواصل زمانی مشخص را در کنترل اشتها و کاهش وزن بسیار موثر خواند. به […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع سیاست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر رعایت سه اصل تعادل، تنوع و میانه روی در تمام رژیم های غذایی تاکید کرد و نقش صرف وعده های اصلی و میان وعده ها در فواصل زمانی مشخص را در کنترل اشتها و کاهش وزن بسیار موثر خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا یاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در خصوص نوشیدنی‌های رژیمی، اظهار کرد: مصرف این نوشیدنی‌ها در زمان مصرف وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن موجب اختلال در فرآیند هضم، افزایش اشتها و میل به خوردن شیرینی جات شده و نمی تواند موفقیت ما را در کنترل قندخون و کاهش وزن تضمین کند.

وی همچنین درباره برخی تصورات غلطی که در مسیر کاهش وزن میان مردم رواج دارد، عنوان کرد: افزایش مصرف برخی مواد غذایی همچون میوه و سبزی و در مقابل کاهش یا قطع مصرف غلات و پروتئین به ویژه نان و برنج با هدف کاهش وزن، اقدامی اشتباه است و باید توجه داشت میزان مصرف تمام مواد غذایی در روند رژیم باید کنترل شده باشد.

وی با بیان اینکه در تمام رژیم‌های غذایی باید به سه اصل تعادل، تنوع و میانه روی توجه کرد، افزود: میوه‌ها علی‌رغم فوایدی که برای بدن دارند، مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث افزایش قندخون، چربی خون و حتی بروز کبد چرب شود. 

به گفته وی، رژیم‌های غذایی تک ماده‌ای و تجویز مصرف فقط یک نوع میوه یا سبزی در طول روز به جای غلات، لبنیات و پروتئین در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری به سلامت فرد وارد می‌کند.

یاری، کالری مصرف یک واحد از برخی میوه ها را با یک واحد غلات که شامل پنج قاشق برنج یا یک کف دست نان است، برابر دانست و گفت: هیچ گروهی از این مواد غذایی نمی توانند جایگزین گروه دیگر باشند؛ چراکه از لحاظ ارزش غذایی و میزان کنترل احساس گرسنگی تفاوت بسیاری دارند.

وی در خصوص زمان مصرف میوه‌ها در طول روز، تصریح کرد: توصیه می‌شود سه یا چهار واحد میوه مورد نیاز بدن در طول روز در میان وعده ۱۰ الی ۱۱ صبح، ۴ الی ۵ عصر و در صورت مصرف شام زودهنگام و سبک، ۹ الی ۱۰ شب، به صورت تکی مصرف شود. خوردن میوه بلافاصله بعد از صرف وعده اصلی، موجب دریافت کالری مازاد و در طولانی مدت بروز کبد چرب خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، ادامه داد: به طور کلی صرف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها در فواصل زمانی مشخص نقش موثری در کنترل اشتها و کاهش وزن دارد. در همین راستا خودن صبحانه پیش از ساعت ۹ صبح، میان وعده ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح، ناهار ساعت ۱ تا ۲ ظهر، میان وعده ساعت ۴ تا ۵ عصر و شام قبل از ساعت ۸ شب توصیه می‌شود.

یاری در خصوص نوشیدنی‌های رژیمی نیز عنوان کرد: مصرف این نوشیدنی‌ها در زمان مصرف وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن موجب اختلال در فرآیند هضم، افزایش اشتها و میل به خوردن شیرینیجات شده و نمی‌تواند موفقیت ما را در کنترل قندخون و کاهش وزن تضمین کند.

بنابراعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به مضرات خوردن مایعات بلافاصله قبل، بعد و حین مصرف غذا، عنوان کرد: با صرف غذا، شیره گوارشی به منظور هضم و جذب مواد غذایی، ترشح می شود و خوردن مایعات در این میان یا بلافاصله بعد از صرف وعده اصلی موجب رقیق شدن شیره گوارشی، اختلال در هضم و در نهایت آسیب‌های گوارشی خواهد شد. توصیه می‌شود از نیم تا یک ساعت قبل و یک تا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی، مایعات نوشیده نشود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://tolosiyasat.ir/?p=19841
   

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها